Som trådens titel lyder så har undertecknad nu kommit till steget i renoveringen av källarrum att få lagat och upprättat nya fräscha väggar till detta rummet i källaren.

Bakgrundsinfo:
Det har funnits träkonstruktioner i rummet och det har varit väldigt fuktpåverkat. ALLT är nu utblåst och har fått stå, och är nu torrt och fint, redo att bli ett användbart rum igen.
Väggarna är gjorda av lättbetong, och flertalet var kraftigt spruckna och fuktpåverkade.
Jag kommer att lägga upp några bilder för att ge en idé om hur djupt jag varit tvungen att knacka bort fuktskadad betong på en del block.

Mina frågor:

- Vilken typ av material är nu bäst att reparera/fylla i lättbetong i? Huxfix? Finbetong B/C?
Finbetong är hårdare än lättbetongen, men det kanske är bättre att "köra på" och täcka alla väggar med det i och med att väggarna tidigare hade ungefär 5-6 cm lager av träskivor, isolering och reglar.
- Vilken armering är mest lämplig?
- Vad ska man absolut INTE använda för att reparera och "fylla ut" lättbetong?

Tack.
 
Bilder
 
  • Grov puts på en ojämn källarvägg av sten med synliga märken och en röd verktyg i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre hörn av en tegelvägg med synlig murbruk och ett rör i nedre högra hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild av en stenmur med blå isolering och en kofot vilande mot muren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad vill du åstadkomma med reparationerna?
Vill du ha plan yta och bygga ytskikt så ska du regla upp och skruva skivor!
Vill du bara fylla och jämna till så putsa men jag skulle välja stålreglar och skivor!

Att försöka reparera lättbetong är att byta ut block
 
Skaffa ett par block lättbetong och en yxa och grovt hugg till de bitar som du behöver.
Fäst dessa i vägen med grundningsbruk A lappa även mindre hål med detta.
Sedan näta hela ytan och därefter på grundningsbruk A tunt...
Sedan är det bara att putsa som vanligt.

Att regla upp i en källare skulle jag inte våga skälv synnerligen inte när man har sett vad som kan hända. Om putsen blir missfärgad av fukt i framtiden så är det bara att leta upp orsaken och torka ut. Men bakom en massa reglar o skivor kan det hinna hända otäcka saker innan man reagerar...
 
Uppdatering: Jag smackade upp lättbetongbultar med 40 cm mellanrum i väggarna som agerade dels som distanser till en gjutram och dels en punkt för montering för armeringsnät. Därefter gjorde jag gjutramar av OSB-skivor, förstärkte dem och såg till att de satt fast ordentligt, ca 5 cm från ram till lättbetongväggens ej förstörda delar. Därefter blev det en gjutning bestående av fintbetong. Nu är väggarna alltså igenfyllda/yttersta lagret består av betong. Det var lite knöligt, men samtidigt effektivt. Eventuell radon är nu dessutom hanterad.
 
  • Gilla
extcon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.