N
Hej.
Borde det inte vara mycket enklare att sätta ap-stora kakelplattor än de vanliga små ?
Hörde nån som satt 60x120 tror jag det var. Borde vara mycket enklare att få allt rakt o fint.
6 skivor isåfall på min ena badrumsvägg istället för typ 240st....
Antar att det blir högre krav på väggen bakom, måste väl vara väldigt jämn ?
 
S
Förutom att det är som du säger att väggar bör vara plana så är vikten också något att tänka på. Gör du ett misstag på små kakelplattor tex inte helt i våg så är det lätt att trolla bort då du kan kompensera lite på många plattor. Har du några få stora plattor så kan det bli knepigare. Man vill ju att fogarna möts snyggt i hörnen och vara så jämna som möjligt. Sen behövs en större kakelkap, och dom tenderar att bli dyrare ju större dom är.

Finns säkert mer, men jag kommer inte på något mer nu.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
K
Vi körde på laserskrurna 30x60 plattor och tyckte de var svårare att sätta än de jag satt tidigare som varit 10x10 och 15x15. Det som stökade till det var skarvarna på våderna för tätskiktet, för där ligger våderna ju dubbelt och även täckta med lim. Fick anpassa mängden fix för att få till det hyfsat bra. För att trolla bort lite ojämnheter så blev det som så att vissa fogar fick bli 4mm istället för 3mm, syns inte om man inte vet om det och går nära och kollar. Men det gjorde att vi fick till alla hörn på ett snyggt sätt så att alla fogar möter varandra

Tänk på att stora plattor ska dubbellimmas med fix både på vägg och platta.
 
  • Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
T
Hehe..nej, det tar både längre tid samt krävs mer av utföraren att sätta stora plattor. Och som du säger så krävs ett plant underlag så underarbetet är väldigt viktigt för storformat.

En annan aspekt är att storformat sliter mer på kroppen.
 
  • Gilla
MrJay och 3 till
  • Laddar…
Kan bara instämma med tank77...

Det är många aspekter till att det tar längre tid och blir dyrare att sätta storformatsplattor.

Större krav på underlaget
Större åtgång av fix
Dubbellimning tar mer tid
Kräver speciella maskiner och utrustning överlag
Dyra plattor om de går sönder så det krävs att man är extra försiktig vid håltagningar etc.
Tunga och otympliga att hantera vilket gör att man i vissa fall kräver 2 personer för sättningen
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
N
Stora alltså svårare då...
Men hur stora kan de vara innan det börjar få nackdelarna som beskrivits ?
Gillar lite större, tycker små ser så plottrigt ut. Skulle man kunna säja att 25x25 - 30x30 funkar lika enkelt som de små 10x10 eller 15x15 ?
 
N nova383 skrev:
Stora alltså svårare då...
Men hur stora kan de vara innan det börjar få nackdelarna som beskrivits ?
Gillar lite större, tycker små ser så plottrigt ut. Skulle man kunna säja att 25x25 - 30x30 funkar lika enkelt som de små 10x10 eller 15x15 ?
Från 30x60 börjar det med att de ska dubbellimmas etc.
Det är även då oftast rakskurna kanter och granitkeramik som är jobbigare än vanliga kakelplattor vilket också är en sådan sak som tar mer tid i anspråk.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.