Håller på med en lekstuga till barnen där jag tänkt isolera väggar, golv och tak med 70mm isolering. Tanken är att när dom blir äldre ska kunna sova över t.ex och ha ett el element som värmekälla dom få ggr det behövs eller om dom bara vill leka där inne en kall höst/vinterdag. Väggen är bygggd, utifrån sett: 22mm Panel, 28×70 gles, vindy, 45×70. Blir osb och gips invändigt sen. Den ständigt återkommande frågan är ju nu om man ska ha plast, ångbroms etc eller ingenting alls innan osb:n?
Samt ventilation? Den kommer inte stå uppvärmd jämt. Fönstrena är 2-glas.
 
  • En gråmålad lekstuga under konstruktion med plåttak, öppen dörr och två fönster, byggd för isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gråmålad lekstuga under konstruktion med svart tak, två fönster och en svensk flagga på taket, placerad på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Nackdelen med att isolera lekstugan är att den blir så mycket tätare .
Då måste man tänka bostadshus standard gällande klimatet för byggmaterialet på väggar / golv / tak .
Tänk gamla lador , mycket välventilerat och överlever länge .
Tät byggnad utan uppvärmning = fuktigt = mögel trivs .

Du ska absolut ej använda plast i väggar :thumbdown::thumbdown::thumbdown:
Finns variabel ångbroms som du kan ha bakom byggskivor , när byggnaden ömsom kallställs / värms .

Men att isolera + sätta byggskivor i en lekstuga :thinking: näää
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nackdelen med att isolera lekstugan är att den blir så mycket tätare .
Då måste man tänka bostadshus standard gällande klimatet för byggmaterialet på väggar / golv / tak .
Tänk gamla lador , mycket välventilerat och överlever länge .
Tät byggnad utan uppvärmning = fuktigt = mögel trivs .

Du ska absolut ej använda plast i väggar :thumbdown::thumbdown::thumbdown:
Finns variabel ångbroms som du kan ha bakom byggskivor , när byggnaden ömsom kallställs / värms .

Men att isolera + sätta byggskivor i en lekstuga :thinking: näää
Ok. Men säg att man skulle ha elementet vara igång så tempen ligger på mellan 15-20 grader året om samt variabel ångbroms?
 
I mitt tycke låter det lite overkill att isolera en lekstuga. Sannolikt skulle barnen vilja sova där kanske ett par ggr om året. Och då förmodligen med sin far eller mor. Svårbedömt på bilderna hur stor den är, men kan du ens ligga raklång där inne? Det kommer dessutom bli väldigt fuktigt att ligga och andas där om det inte är bra ventilerat.
Kanske bättre att satsa pengarna på ett fint tält som du kan sätta upp de ggr du/de vill sova utomhus. Den kan du dessutom packa ihop sen när du inte vill sova där mer.
I övrigt gillade jag utseendet mycket! Blir toppen för barnen att leka i!
 
Tomture61
Wenmayer Wenmayer skrev:
Ok. Men säg att man skulle ha elementet vara igång så tempen ligger på mellan 15-20 grader året om samt variabel ångbroms?
Sommarstugeägare brukar köra 10 - 15 gr som underhållsvärme .
Glöm ej ventilation , en högt och en lågt .
 
T tobbbias skrev:
I mitt tycke låter det lite overkill att isolera en lekstuga. Sannolikt skulle barnen vilja sova där kanske ett par ggr om året. Och då förmodligen med sin far eller mor. Svårbedömt på bilderna hur stor den är, men kan du ens ligga raklång där inne? Det kommer dessutom bli väldigt fuktigt att ligga och andas där om det inte är bra ventilerat.
Kanske bättre att satsa pengarna på ett fint tält som du kan sätta upp de ggr du/de vill sova utomhus. Den kan du dessutom packa ihop sen när du inte vill sova där mer.
I övrigt gillade jag utseendet mycket! Blir toppen för barnen att leka i!
Hehe jodå, den är 1,8×3,1m invändigt. Ja får se hur jag gör. Jag har redan isolerat golvet och lagt golvspån, så det får nog ligga kvar oavsett hur det blir med väggar och tak.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.