Det droppar lite från en koppling. Eftersom jag inte har någon direkt vvs-rutin och det är långt till hjälp om det blir fel tänkte jag bara kolla hur jag ska göra.
Stänga av vattnet, skruva loss 1, lägga gängtejp på 2 och sen dra åt igen? Det verkar läcka vid gängorna, inte bakom vid 3 där röret går in.

koppling2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
munge skrev:
Det droppar lite från en koppling. Eftersom jag inte har någon direkt vvs-rutin och det är långt till hjälp om det blir fel tänkte jag bara kolla hur jag ska göra.
Stänga av vattnet, skruva loss 1, lägga gängtejp på 2 och sen dra åt igen? Det verkar läcka vid gängorna, inte bakom vid 3 där röret går in.

[bild]
Nix fel.
du ska inte använda gängtejp på den typen av koppling.
det brukar räcka att dra kopplingen hårdare, alternativt lossar du och smörjer med locherpasta och drar fast igen..
 
  • Gilla
munge
  • Laddar…
Det ska inte täta i gängan. Tätningen uppstår mellan en sk klämring som sitter fast på röret och det koniska hål klämringen sitter i. Muttern drar ihop alltsamman.
 
  • Gilla
munge
  • Laddar…
Ser ut som det sitter ett förminskningsset i muttern. Alltså rördimensionen är mindre än muttern. Dessa kan vara lite luriga ibland. Prova att dra åt lite till, och se om det hjälper. Annars lossa och smörj med locherpasta, och dra åt igen. Inget lin eller tejp!
 
OK, tack! Den sitter rätt hårt känns det som. Riskerar jag något om jag försöker dra åt mer? Var ska pastan på annars? Både på röret och klämringen?
 
Pasta tar man på själva klämringen. Både mot muttern och mot kopplingen. Även lite på gängorna. Nu föreskriver de flesta tillverkare av kopplingar att man inte ska ha locherpasta, men ibland blir man tvungen att fuska lite.
 
  • Gilla
munge
  • Laddar…
Jag hittade ett Unipak-kit (lin och pasta) i en låda. Kan jag använda den pastan?
 
Testa dra åt mer först, håll emot kopplingen över.
 
munge skrev:
Jag hittade ett Unipak-kit (lin och pasta) i en låda. Kan jag använda den pastan?
Det går fint, lägg på nu innan du drar mer så ökar chansen att det blir bra direkt.
 
  • Gilla
munge
  • Laddar…
Jag TROR att pastan man tar på i de här fallen främst har en smörjande effekt, inte att den tätar. Så ett par droppar olja på gängan kan ha samma verkan. Det är hög friktion mellan mässingsdetaljerna, så för stor del av kraften som ska dra ihop klämringen "fastnar" i gängorna. (Kanske ett något förenklat resonemang, men ni fattar vad jag menar.)

Så mitt råd till TS är:
1 Stäng av vattnet
2 Lossa kopplingen
3 Olja gängan något
4 Dra ihop kopplingen igen
5 Släpp på vattnet, under övervakning
 
  • Gilla
munge
  • Laddar…
Olja ska inte användas, endast livsmedelgodkända grejer på vattenledningar!
Din pasta fungerar som du tänkt, och den tätar även mindre läckage..
 
Tommor skrev:
Olja ska inte användas, endast livsmedelgodkända grejer på vattenledningar!
Din pasta fungerar som du tänkt, och den tätar även mindre läckage..
Ok, paraffinolja då, om man är rädd att någon olja skulle letat sig in i vattenledningen den vägen.

Men hur är det med allt annat jox man har på rören -är det livsmedelsgodkänt? Den där Locher-pastan? Linolja? Gängolja? 5-56?
 
Krilleman
Locher + Unipak är OK att använda på tappvatten. Lochern är dessutom allergitestat.

locher.se

Unipak

Till TS:
Förminskningarna är lite lömska ibland. Lossa på kopplingen helt, och om du kan och röret inte sitter stumt, så plocka isär förminskningen som delar sig i två delar. Den översta närmast muttern sitter fast på röret. Rengör allt, även den koniska delen på kopplingen bakom gängan. Smörj med locher/unipak och dra åt igen.

Detta förfarande borde lösa ditt problem!
 
  • Gilla
munge
  • Laddar…
Man använder inte gängolja,5-56 eller andra smörjmedel, punkt.

oljor och skit ska man alltid undvika när det rör sig om livsmedel och vatten är ett livsmedel.

smörjmedel av andra modeller finns men det handlar mest om värme/kyl/sprinklersystem.
 
Tack för alla svar! Jag lossade och då började det droppa från en koppling en bit till vänster om bilden trots att jag höll emot ... Det gick dock enkelt att dra fast igen. Smorde sen upp klämringen och gängorna och drog fast den igen. Sat-n vad hårt man måste dra för att det ska bli tätt! Men nu verkar det bra.
 
  • Gilla
Daniel Larsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.