Jag börjar komma någonvart vad som till en början bara var en ritning(nedan)

Ritning av en trapphylla med måttangivelser, hjul och markerad plats för frontpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu tänkte jag höra om någon har tips på bra material frön frontpanelerna. Dom ska alltså sitta framför (på) hutscharna. Ska snedsåga dom och ha en list bakom(i trappan) som gör att man inte putta in hela grejen under trappen(se ovanstående bild). Eftersom frontpanel blir ganska stor behöver jag något som är relativt lätt, och det underlätta om det är något som går att såga till + har en bra yta dvs inte för mycket slipning. Mdf har fin yta och går bra att såga men det är väldigt tungt, rädd att det ska bli alldeles för mycket tyngd, framföralllt på den stora lådan.

Vita MDF-paneler med förborrade hål, placerade under en vit trappa som ett steg i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tunn MDF? Den finns ju faktiskt i andra tjocklekar än 22 mm ;)

Själv är jag förtjust i tunn plywood, typ 6-8 mm, den blir lite mer levande i ytan än MDF, spån, osv.
 
är det svårt att få ytan att bli homogen? Vill ju helst inte att ojämnheterna i plywooden ska märkas. Det viktigaste(no pun intended) är vikten, vill ju helst inte lägga på 20 kilo extra. Nummer två är att det går att såga bra i och få en bra yta efter målning.
 
Enklast blir väl att köpa en vit laminerad spånplatta från någon bygghandel? Du sågar den och sätter på kantband.
 
Shakula skrev:
Enklast blir väl att köpa en vit laminerad spånplatta från någon bygghandel? Du sågar den och sätter på kantband.
Det är så jag har gjort med resten (se skivorna ovanför). Det är två problem med detta dock.
1. tror det är svårt att få tag i så breda(flesta är max 60cm, jag behöver 70).
2. vikten, spånskivorna är väldigt tunga och rädd att det ska bli lite väl tungt?

Jag tittade lite på alternativ:
6 mm mdf:
http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/byggskivor/mdf/mdf-board-1220x2440?artikel=249005

alternativt en plywoodskiva, som (om jag har förstått det rätt) har 1 snygg yta och 1 ful, dvs mycket lättare att måla och få snygg.4 eller 7 mm:
http://www.beijerbygg.se/store/priv...wood-ii-iv-12x2440x1220-2-98m2?artikel=251512
 
På din ritning står det hjul 75 mm; tror inte du behöver bekymra dig för vikten. Så trögt blir det inte.
Jag skulle valt 12 eller 16 mm mdf till fronterna på hurtsarna.

//Ronnie
 
Pysslarn skrev:
På din ritning står det hjul 75 mm; tror inte du behöver bekymra dig för vikten. Så trögt blir det inte.
Jag skulle valt 12 eller 16 mm mdf till fronterna på hurtsarna.

//Ronnie
Fick gå ner till ca 50 mm hjul men dom ligger på 50kg/st.. Kan alltid sätta dig några fler i så fall. Tack för inputen, får ta mig en funderare.
 
12 mm MDF väger drygt 9 kg per kvm, 16 mm väger knappt 12 kg per kvm. En front till din största hurts verkar bli ungefär 60 x 120 cm, dvs 0,72 kvm = ca 6,5 kg med 12 mm MDF. Borde inte vara några problem alls.

Lycka till!
//Ronnie
 
Pysslarn skrev:
12 mm MDF väger drygt 9 kg per kvm, 16 mm väger knappt 12 kg per kvm. En front till din största hurts verkar bli ungefär 60 x 120 cm, dvs 0,72 kvm = ca 6,5 kg med 12 mm MDF. Borde inte vara några problem alls.

Lycka till!
//Ronnie

är ungefär 1.38m^2 dvs ca 12 -16 kg. Men det borde väl fortfarande vara ok? Man får ut bra kanter vid vinkelsågningen?

I så fall får det bli MDF, verkar lättast att få en bra finish utan en massa förarbete i form av slipning
 
Men ack så svårt att foga ihop till hurtsen men är det bara fronten som ska vara MDF?
Vad är resten gjort av?

Alla dagar i veckan skulle jag valt spånskiva, är man rädd för slipning så finns melaminbelagd.
Kanterna är besvärliga, oavsett man väljer spånskiva eller MDF.

Protte
 
Hela hurtschen är gjord av 60cm breda melaminbelagda spånskivor. Frontpanelerna ska skruvas fast. Längst med undersidan på trappen kommer det vara en liten list som fungerar som en stopper för att hurtscharna ska stanna längsmed trappan så att säga.

Jag hade tänkt att det blir en liten springa mellan hurtscharna så att frontpanelerna inte ligger helt kloss-an mot varandra eftersom det kommer vara omöjligt att få till bra. Så en liten glipa mellan. Blir detta fult får jag sätta fast en vertikal list från trappen ner mot golven. Och måla den så blir det nog bra.

Till höger sätts en vägg upp med en "passbit" på framsidan.

Till höger kommer jag sätta upp en väg. Bifogar "komplett" skiss
Skiss av en trappa med inbyggda förvaringshurtsar och en intilliggande vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.