Byggpriserna har ökat i en ohållbar takt, och i en debattartikel skriver Stefan Attefall och Kurt Eliasson att de vill se byggföretag som arbetar på att minska sina kostnader.

Du kan läsa artikeln här: Lästips: Byggföretagen måste pressa ner priserna
 
E
Skrivet av: David

Själv så tycker jag höga skatter och ansvarslöst slarv med var skattepengarna tar vägen är ett större problem.

Lägg till skatt på skatter och moms på moms. Tex mat, bensin.
För att inte tala om klädbutiker som tar ut flera 100% i påslag.

Man får börja någon annanstans än i byggsvängen. Även om vissa tjänster är dyrare än andra.
 
E
Skrivet av: billy_baver

Prisraketen beror på statens subventioner. Miljonprogrammet syftade till att bygga bort bostadsbrist och slum. Det var då, det. Dagens "bostadspolitik" består av -

1. skattelättnad till skuldsatta hushåll, som har råd att betala för ännu högre standard än de egentligen har råd med, och -

2. ännu mer skattelättnad för skattebetalare som visar hyggligheten att inte anlita svart arbetskraft.

Summan blir en mycket kostbar nota för skattebetalarna. Bara skuldränteavdragen kostar ungefär lika mycket som alla stöd och bidrag till "behövande" hushåll tillsammans. Dessutom pressar subventionerna upp efterfrågan, vilket leder - just det! - abnorm prisökning.
 
E
Skrivet av: DG

Sänk byggarlöner och lär byggarna vad moral och etik är för något så är vi en bra bit på vägen!
 
E
Skrivet av: Helena

Problemet är inte byggarnas löner i sig, utan att man har haft en negativ produktivitet. Hållbara löneökningar har sin grund i ökad produktivitet. Har man haft negativ produktivitet och ändå höjt lönerna för man galopperande kostnader som i byggbranschen. Bilbranschen höjer sin produktivitet med 9-11% varje år. Jordbruket har höjt sin produktivitet med 500% procent från 50-80 talet.

Frågan man bör ställa sig är: hur höjer man produktiviteten så man kan klippa byggkostnaderna med 50-70%?
 
E
Skrivet av: dsub

Och vilka regler fanns det 1968 om hur väl isolerade husen skall vara, hur tätskikt i badrum skall se ut. Hur ventilation skall vara utformad o.s.v. o.s.v. o.s.v.
Stora delar av kostnader kan nog härledas till dessa regler också skulle jag kunna tro. Man byggde väl även oftast lite mindre ytur på mitten av -60 talet en man gör nu. Jmfrs inte äpplen och päron i dessa siffror?
 
E
Skrivet av: Lina Blom

Lögn förbannad lögn och statistik! Hus byggda på sjutti och åttitalet hadde inte ens i närheten av dagens standard och tillval.Folk resonerar ju som om de vore gjorda av pengar,fast de är skuldsatta upp över taknocken.Tillgången på lånade lotsas pengar ,där har ni den drivande motorn till skenande bostadspriser.Av dessa lånepengar har inga stora andelar gått till byggjobbarna.Ca 10 procent av totalkostnaden av en bostadsrätt är kolektivanställdas löner.Om de anställda byggnadsarbetarna på storbolagen skulle halvera sina löner, så skulle det knappt påverka slutpriserna till oss konsumenter.Tillval och dyra onödiga lyx kök som ingen lagar mat i. Tillgång och eferfrågan, inte bara på bostäder utan även på pengar .Det är det som styr prisutvecklingen.Hur många sjuttitalshem hade ismaskin inbyggnadsugn,induktionshäll ekparkett i alla sovrum.Granitbänkskivor,hörnbadkar.marksten för hundratusentals pengar.Fördyrande arkitektritade lösningar m,m.?Till sist ett litet tips till alla bostadskonsumenter, om ni skall låna er rik.Dö ung!
 
E
Skrivet av: DG

Självfallet är byggarlöner ett problem! Att det finns en enda byggare i Sverige som tjänar mer än den sämst betalda sjuksköterskan är ett stort problem! Byggare är dåliga och klarar sig endast pga att dom är bidragstagare. Regeringar, oavsett färg, har i alla tider subventionerat denna fuskbransch. SJUKT! Inget fel på att vara bidragstagare men om man samtidigt fuskar och fifflar blir konsekvensen att ingen kan ta byggare på allvar. Fort men fel och ändå en bra lön! Det är inte marknadskrafter som styr, det är subventioneringar som slår helt fel.
Det är dags för nytänk kring byggbranschen samt en offentlig ursäkt från byggbranschen!
dsub; Skitsnack! Har inte samtidigt material och verktyg blivit betydligt bättre och effektivare?! Det är betydligt lättare att jobba som byggare idag än det var på 60-talet. Men fram till 60-talet fanns det något som heter yrkesheder! Det existerar inte idag! Moral och etik finns inte heller bland dagens byggare!

Lina Blom; Oj, vad fel ute du är!!! Min förklaring om en subventionerad bransch är snarare anledningen till att prisnivån ser ut som den gör. Det spelar ingen roll om man är usel som byggare, du blir subvenitonerad och slipper ta något ansvar för när du gör fel! Sjuk bransch är vad det är! Skyll inte på ismaskiner! Patetiskt!
 
E
Skrivet av: platon1980

Regeringen/kommuner kan börja med att släppa till tomter på relativt attraktiv mark, så en tomt slipper kosta 2 miljoner i förorter till storstäderna. Vi saknar inte direkt mark i det här landet.

Mina föräldrar byggde nytt ca -83, 200kvm sutteräng, kostnad ca 600k. Idag skulle samma kåk kosta ca 3 mille och det är inte jätteskillnad i standard idag. Lägg till att tomter i området kostar 1-5 mille jämfört med 200k -83. Men klaga för sjutton inte kära moderater ovan, detta är ett system ni borde uppskatta.
 
E
Skrivet av: Lina Blom

DG du tror på fullaste allvar att det är arbetarlönerna som är problematiken med skenande bostadspriser.Jag ska försöka förklara för dig på ett enkelt sätt hur det ligger till.Byggnads arbetare tjänar inte så mycket pengar som du tror.Medelinkomsten för en snickare är 23935kr/mån.Sjuksköterskorna som du nämner i ditt inlägg tjänar i snitt 24491kr.Det stora problemet enligt dig är att det finns byggnadsarbetare som tjänar mer än de sämst betalda sjuksköterskorna.Okej låt oss räkna på att alla byggnadsarbetare skulle tjäna 20000kr/mån.Genomsnittslön 23935kr/170h=140kr/h
genomsnittslön 20000kr /170h=118kr/h.Detta ger en skillnad på hela 22kr/h.Kostnaden för företaget brukar man säga är ca 1,5*lönekostnaden så låt oss sägga att besparingen för arbetsgivaren skull bli 35kr/per arbetad timme.Om vi då tar ett lösvirkeshus som exempel
2000 arbetstimmar *35kr=70000kr!!!Det skulle man kunna pruta bort på tillvalen på 90%av alla husbyggen utan att någon skulle behöva skämmas. Det som eldar på priserna är tillgången till obefintliga pengar.
Att det är osunt med rot bidrag till onödiga lyxrenoveringar det håller jag med om.Bidrag skall gå till de som är i nöd.
 
E
Skrivet av: DG

Kära Lina!
Det finns lögn, förbannad lögn och statistik... Lonestatistik.se är inte ett helt optimalt verktyg!!! Jo, det var nog den sidan du använde... :D
Använd SCB istället så ska du se att du är ute och cyklar! :D
Oavsett så vill jag hellre ha en ismaskin än att en slapp byggare får bättre lön!

Vad kostar inte allt fusk och byggfel! Det har inget med mina tillval att göra.

Men Lina, du kan tycka vad du vill, det som spelar någon roll är vad vi kunder tycker! Och vi tycker att byggare är lata, överbetalda och bygger fort men fel!
 
E
Skrivet av: DG

Kära Lina!
Det finns lögn, förbannad lögn och statistik... Lonestatistik.se är inte ett helt optimalt verktyg!!! Jo, det var nog den sidan du använde... :D
Använd SCB istället så ska du se att du är ute och cyklar! :D
Oavsett så vill jag hellre ha en ismaskin än att en slapp byggare får bättre lön!

Vad kostar inte allt fusk och byggfel! Det har inget med mina tillval att göra.

Men Lina, du kan tycka vad du vill, det som spelar någon roll är vad vi kunder tycker! Och vi tycker att byggare är lata, överbetalda och bygger fort men fel!
 
E
Skrivet av: Niklas

Rot har drivit upp timkostnaden för hantverkare, det är en del av kakan. Komplicerad byggprocess en annan del (tex tvingande byggfelsförsäkring som ingen vet vad den är bra för). Att sänka standarden i krav på tex isolering och fuktsäkerhet är bara att glömma, BBR ska vara "nära nollenergihus" inom ett par år. Det sista tycker jag är bra, uppmuntra långsiktigt byggande. Hus som byggs borde byggas för att stå i 100 år+.
 
E
Skrivet av: Benke

Problemt är, som alltid i Sverige, för höga skatter, dålig konkurens och för stor statlig/kommunal inblandning.
 
E
Skrivet av: Gäst

Kära DG!Det som spelar någon roll är vad vi kunder tycker (jag är kund i byggbranschen jag med)Jaghar haft både negativa och positva erfarenheter av att anlita byggföretag.Nu till sakfrågan skenande byggpriser.Du har fortfarande fel.Men du hade rätt i att jag använde lönestatestik.Förhållandet mellan byggnadsarbetares och sjuksköterskors löner kvarstår dock.Det är fakta läs själv på scb.Jag hoppas verkligen att alla som läser dessa komentarer tar en titt på http://www.scb.se/Pages/SalariesSearch____259066.aspx
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.