Nyligen köpt en gammal gård från och rivit ut massa. I pannrummet är det endel "vitt ludd" på betonggolvet och i gipstaket. Grunden är dåligt dränerad i nuläget så det finns ju endel fukt... detta ska ju givetvis åtgärdas. Jag började googla på detta idag och symptomen kan ju mycket väl vara den fruktade äkta hussvampen.

JAg ska ringa anticimex på måndag men har ju minst sagt en klump i magen....MEn hur stor sannolikhet är det att det är äkta hussvamp??? framgår ju inte riktigt när man läser om det. Finns ju endel andra varianter som är mindre farliga...

300 fall rapporteras per år ...låter ju inte så mycket. När man läser på forum så är det la dom som faktiskt drabbats som skriver massa och är överrepresenterade
 
Vitt ludd på betonggolv brukar vara saltutfällningar, vitt ludd på gipstak kan var mögel, Vad det är kan lättas utvärderas med bilder och givetvis att skicka det på analys.

Hoppas allt ordnar sig.
 
Bara man åtgärdar vattentillförseln så upphör angreppet. Det är visst ganska vanligt att man hittar gamla avstannade angrepp vid husrenoveringar.

Jag har har själv en odränerad källare. Den grävdes ut i efterhand. Det fungerar hur bra som helst så långe man låter betongen och putsen andas och inte ger sig på att sätta upp någon inredning av trä eller måla väggar och golv med fel färger.
 
Om du ser ett brunt kanelliknande pulver (sporer) är det illa, om inte är det nog nåt annat.
 
Jag ska lägga upp några bilder imorgon när jag är på plats igen

ska det bruna "pulvret" vara synligt på väggar, tak och golv? Ser bara vitt ludd som sagt.. det satt dock en brun grunka på ett veddträ som jag slängde ut... Är det farligt att pilla runt i det? provlukta osv...ska ju lukta champingjon har ja läst men man vill ju inte suga i sig massa skit när man luktar :)
 
Sporerna ser egentligen rätt så vardagliga ut vid första anblicken. De ser väl ut som en aningen mer (än vanligt) grovmalen blandning av kanel och kryddpeppar.

Vet inte om jag skulle säga champinjonlukt, men det är ju omisskännligen svamp det luktar. Är det riktigt illa så är det väl iofs som att sticka in huvudet i en champinjonodling kanske.

"Bara man åtgärdar vattentillförseln så upphör angreppet. Det är visst ganska vanligt att man hittar gamla avstannade angrepp vid husrenoveringar."

Det där är en sak som det verkar finnas rätt olika uppfattningar om. Den äkta hussvampen ska enligt vissa källor kunna transportera in eget vatten. Men om man får huset torrt, dvs åtgärdar källan till fukten så ska det nog ändå rätt så mycket till innan svampen börjar trivas igen. Ljus och luftcirkulation verkar också motverka svampens utbredning.
 
kikat lite mer idag.. glömmde kameran. Men det vita luddet lukta inget och smaka salt så det låter ju som saltutfällnning. Det ligger även en hög med ved på golvet och det va där två mer svampliknande grunkor växte som såg ut precis som bilderna gör på hussvamp. Slängde ut dessa.... så... kan nog vara lugn hoppas ja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.