Bor i ett stenhus från 66. Gjuten platta i källaren, sedan murat med betonghålsten och gjutna valv både på bottenplan och ovanvåningen. I kväll när jag satt och tittade på TV så såg jag en ordentlig spricka i taket på bottenplan (alltså valvet över bottenplan). Började titta närmare i starkt ljus och såg att precis där sprickan går är taket spacklat. Sprickan går (hittills) där man anar att det varit igenspacklat tidigare. Vad är det som händer med mitt hus? Kan förstå att allting har satt sig med tiden, huset är ju 40 år gammalt. Men varför denna spricka nu!?

Är jätteläskigt tycker jag. Har inte petat i sprickan så jag kan inte säga något om hur stor den är men jag misstänker att det inte ens är en millimeter glipa, däremot syns den mycket bra i taket då spacklet och färgen spruckit upp. Längden är ungefär en meter med lite småsprickor i ena änden som grenar sig.

Får se i morgon om sprickorna är större än de var igår (markerat med blyerts). Tycker det är skitläskig, framför allt eftersom jag bilat upp avlopp i samma valv fast i andra änden av huset. Ser dock egentligen inget samband mellan bilandet och sprickorna, de är många meter från varandra och inte i samma riktningar som de gamla avloppsrören jag bilat upp.

Vad ska/kan jag göra? Om sprickorna blir större än de ytor som idag är spacklade, vad bör man göra?
 
Du är alltså säker på att den kommit nu? Var sitter den, nära bärande vägg eller mitt ute i rummet? Parallellt med närmaste upplag eller tvärs upplag? Kan du inte slänga upp en bild?

Jag skulle gissa att det är en gammal "död" spricka som är igenspacklad sen gammalt och det som har hänt är helt enkelt att spacklet släppt av vibrationerna från bilningen. Fast det är ju omöjligt att säga utan att kika på den förstås.
 
jon_h skrev:
Du är alltså säker på att den kommit nu? Var sitter den, nära bärande vägg eller mitt ute i rummet? Parallellt med närmaste upplag eller tvärs upplag? Kan du inte slänga upp en bild?
Du igen jon_h, hänger du i alla forumen forumen? ;)

Ja, jag är helt säker på att den inte varit där tidigare.

Den går från yttervägg in mot mitten i vardagsrummet. I sprickans förlängning kommer man till en ny bärande vägg. Ska se om någon av bilderna jag tog igår är tydliga nog, svårt att fånga på bild.

Jag skulle gissa att det är en gammal "död" spricka som är igenspacklad sen gammalt och det som har hänt är helt enkelt att spacklet släppt av vibrationerna från bilningen. Fast det är ju omöjligt att säga utan att kika på den förstås.
Det är min gissning oxo, tittade i morse innan jag gick till jobbet och då var där ingen ny utveckling. Alla sprickorna är ju dessutom i spacklet man kan ana så med största sannolikhet är det en gammal spricka.

Finns lite andra sprickor i huset men de har varit där länge och inget tydde på att de var dåliga enligt besiktingsmannen som kollade huset innan köpet.

Har ingen erfarenhet av vad som händer när man bilar i betongplattor, trodde dock att vibrationerna skulle ta sig så långt som här. Området jag bilat ligger ca 4 meter från sprickan och området jag bilat ligger avgränsat av åtminstone en, troligtvis två bärande väggar.
 
Hehe, jepp. Jag är överallt..

Vibrationerna tar sig ut i hela plattan, det är något för jävligt vad bilning vibrerar. Men spackla igen sprickan så ser du direkt om det rör på sig. I så fall får du reda ut vad som orsakar det.
 
jon_h skrev:
Hehe, jepp. Jag är överallt..

Vibrationerna tar sig ut i hela plattan, det är något för jävligt vad bilning vibrerar. Men spackla igen sprickan så ser du direkt om det rör på sig. I så fall får du reda ut vad som orsakar det.
Där ser man, trodde inte att vibrationerna fortplantade sig så. Jaja, ska ta och bifoga någon bild sedan så ska vi se om det klarnar.

Är själv helt inne på din linje, det är ju uppenbart en gammal spricka och det behövs bannemig inte mycket vibrationer för att sprickor mellan två ytor ska komma fram. Ser man ju på vanliga innerväggar av skivmateriel. Lite dålig förstärkning och vips så spricker färgen upp.

/PH
 
Här kommer två bilder... Otroligt svårt att då en bra bild dels på hela sprickan, dels på nära håll :p Hoppas att de kan bidra till ett utlåtand...

Hela sprickan
spricka_hela.jpg

Delar av sprickan
spricka_close.jpg

Insåg att 800px breda bilder var lite i bredaste laget men håll ut =)
 
Som du säger, svårt att se. Det verkar ju i alla fall inte vara en ny spricka, utan det ser ju ut som spackel som släppt ur en gammal. Jag tror absolut det här beror på vibrationer från bilandet. Men som sagt, peta ur och spackla igen så visar det sig ganska snabbt om det rör sig något mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.