I sticksågstråden var det någon som hade missat en finess på en Festoolsåg, eftersom ägaren inte hade läst manualen. Själv läser jag hela manualen på alla språk jag kan för att se om de missat något i översättningen. Helst redan innan jag tar fram verktyget ur kartongen, eller om det är en Systainer...
 
Alltid utan undantag! Och helst på Engelska eftersom översättningarna brukar vara under all kritik.
 
När det krånglar...

Läser tillräckligt i jobbet ;)
 
Det beror lite på......

Delen som behandlar skötsel och underhåll läses mycket noggrant (flera gånger och då helst på engelska som geschwint sa:)) Känns dummt att "missa" de där ibland så viktiga smörjpunkterna eller liknande. Man vill ju att maskinen skall hålla för alltid!

Men kapitlet om användning däremot....nja det är väl till och från. Brukar vara så ivrig att testa nyförvärvet så hela boken läses oftast först när man framåt kvällen krupit till sängs och fått den där arga blicken från flickvännen "du och dina maskiner, suck" ::)
 
Man läser inte av ren lathet....Gäller det vanliga enkla handmaskiner så är deras funktion rätt så självklar...Underhållsbiten är en annan pilsner men nu är jag av karaktären "Dräp maskinen innan maskinen dräper dig" så det är ingen större risk att underhållet behöver göras...tyvärr
 
Bläddrar väl igenom den lite snabbt, men annars är det trial and error som gäller.
Riktiga maskiner är logiskt uppbyggda så manualen är därmed relativt överflödig.

..så längre grejorna inte falerar :p
 
Man använder grejjerna tills man börjara komma på att man kasnke skulle ha kollat lite i pappiren.... ::)
 
Laddar ner manualen från nätet och läser den innan inköpet.

För inte går väl någon och köper ett verktyg för säg 3000-5000 utan att veta vad det klarar av? ;)
 
Learning by doing ända tills det knasar ihop helt.
Annars läser jag dem på engelska då jag som geschwint anser att översättningarna oftast komplicerar problemet mer :D
 
Då var kvälls- och nattlektyren ordnad! Har inte orkat läsa på engelska utan glatt skrattat åt den kassa översättningen. Det är alltså bara att plocka fram de många manualerna och börja läsa.

Ni har väl förresten sett den här sidan apropå översatta manualer: http://www.avigsidan.com/avigsidan/avigt006.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.