Hello!
Jag läser in AB på distans och har ingen lärare att tillgå nu i helgen. Just nu håller jag på med författningskunskap och ska lämna in en skrift (inget egentligt prov) efter helgen tänkte jag. Jag söker inte svaret på frågan utan jag undrar var jag kan hitta svaret... :cool:
Frågan är väl iof intressant för flera personer, det här dyker ju upp titt som tätt.

Får man binda på en grön-gul skyddsledare på en befintlig röd skyddsledare i en gammal anläggning?

Om man byter ett gammalt jordat uttag som har röd skyddsjord, måste man dra ny grön-gul jord från centralen då?

Observera att jag inte söker svaren utan jag vill veta var jag hittar dem. Jag gissar på Elinstallationsguiden men jag har inte funnit det än.
 
Müssli skrev:
Får man binda på en grön-gul skyddsledare på en befintlig röd skyddsledare i en gammal anläggning?

Om man byter ett gammalt jordat uttag som har röd skyddsjord, måste man dra ny grön-gul jord från centralen då?

Observera att jag inte söker svaren utan jag vill veta var jag hittar dem. Jag gissar på Elinstallationsguiden men jag har inte funnit det än.
1. Ja, i kopplingsdosa så kan du koppla ihop röd med grön-gul men märk också upp centralen med en text som talar om att anläggningen innehar både röd och gul-grön jordledare.

2. Om du inte gör någon annan åverkan på den gruppen så kan jag inte hitta något som säger att du måste byta till grön-gul

Om någon kan finna något annat svar än detta så skriv för tusan snabbt så jag själv eventuellt får tänka om och forska vidare.
 
Tack för svaren, det är så jag själv har jobbat tidigare som anställd.

Nu återstår bara frågan om var jag hittar det i föreskrifterna.
 
Båda frågorna bygger egentligen på att i en gamal anläggning så får man följa den gamla föreskriften om man inte förändrar elsäkerheten väsentligt. Det står i början har jag för mig.
 
Känner igen mig från AB kursen. Många frågor i författningskunspen som man egentligen kan svaret på, men de svåra är oftast att de kräver att man ska skriva exakt var nånstans i elinstallationsreglerna som man hittar detta.. Lycka till d^_^b
 
Måste säga att det är väl ett rätt bra betyg till detta forumet om de som läser in behörigheten vänder sig hit. /Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.