Nån som vet vart man kan hitta och läsa igenom PBL (Plan- och Bygglagen)?
-Hittar bara exempel och urdrag ur lagen, men skulle vilja kunna läsa igenom lagen själv och på så sätt hitta exakt den info jag behöver..

Om lagen är olika för olika kommuner, så är det Ale kommun jag är ute efter (Västra Götaland)
 
På boverkets hemsida kan du ladda ner "boken om lov och kontroll" (ung. titel). Det är ungefär det jag tror du letar efter.

Å andra sidan säger inte PBL vad som gäller. PBL beskriver mera principer och processer. Det är inte "röd gubbe/grön gubbe" eller "mord ger x år i fängelse".
 
Tack för tipset!
Ska läsa den.

Finns mycket annan info om bygglov m.m. på den sidan också..
 
Här är en länk till hela pbl, för att omfatta så mycket är den ganska kort. är det bara lov du vill veta om så finns det i 8 kap, men för att få en helhetssyn på hur det är tänkt att samhällsplaneringen ska fungera från översiktsplan till detaljplan till lov kan det vara intressant att skumma även övriga kapitel..
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870010.HTM

det pågår för närvarande en översyn av pbl och en ny version är på gång.
 
kurre_kul skrev:
Om lagen är olika för olika kommuner, så är det Ale kommun jag är ute efter (Västra Götaland)
Lagen är såklart (som alla andra lagar) rikstäckande.
 
Fick idag det nya förslaget till PBL på remiss, ska bli intressant att läsa.
 
Vad som gäller i din kommun styrs av översiktplan, detaljplan och uttolkningar / prejudikat i Byggnadsnämnden. De kan besluta om i princip vad skit som helst. Det är upp till kommunen. Har läst PBL pärm till pärm 6 ggr. Kommunen gör vad den vill ändå. Äredena prövas sedan i byggnadsnämnden som består av kommunister som inte kan något om byggande. Sen är det prövning i högre instans. I praktiken är du rättslös. Det är din handläggare som driver ärendet inför byggnadsnämnden. Det är som om åkklagare skulle föra din tala i en vanlig domstol. Egna initiativ och ideer tar de snabb ur dig. Akademisk logik fungerar inte på stadsbyggnadskontoren. Skaffa dig ett känt arkitektkontor i ryggen och ha med en blomma upp när du kommer. Som ensam privatperson har du inte en chans. De snackar bort dig fullständigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.