KristinaRT
Svårt att hitta rätt avdelning, men hoppas det fungerar att posta frågan här.

Ska bygga en sektion av lärkträ, främst eftersom jag gillar träets struktur och är ute efter den snygga gråa färgen lärk kan få. Frågan är hur jag BÅDE får snygg grå färg OCH ett bra skydd mot väder, vind, mögel och annat som sliter och äter upp virket.

Att bara lämna det obehandlat känns inte helt säkert, olja - då blir träet rödaktigt, lasera känns inte hållbart, färg tar bort träets struktur, järnvitriol ger för lite skydd. Vad finns kvar? Kan man kanske olja med en pigmenterad olja, men hur "grått" går det att få träet då? Kan man först måla med järnvitriol och sedan olja:confused:
 
Lämna det obehandlat. Lärken är i sig tålig och kräver ingen ytbehandling. Finns en uppsjö gamla helt obehandlade fasader runt om i Sverige som hållt sig snygga i 100 år, så att tro att obehandlat trä förstörs snabbt är fel. Det viktiga är att hitta bra trä som har växt långsamt och gärna har stående årsringar.
 
ja man kan järnvitriola och sedan olja, det man vinner är en jämnare grå färg, annars grånar det naturligt. www.dalfrid.com har en silvertjära som jag tror mycket på, ska behandla min lärktrall med den.

mvh Jakob
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.