Jag visste ju att vi har nya regler för energihushållning sedan den 1 februari i år, med övergångsregler fram t o m december. Men redan nu håller man på med förarbeten för att skärpa reglerna ytterligare, det visste jag inte.
När jag jämförde den energiförbrukning i Kwh/m2 och år som hustillverkarna uppgivit för sina hus, var vissa av dem låga - nästan misstänkt låga.

Du kan läsa blogginlägget här: Lärdom 3: Energiregler ändras snabbt
 
75 kWh/m2 gäller eluppvärmda hus (INKL. VÄRMEPUMPAR) i zon II (55 kWh/m2 i zon III), annan uppvärmning än el har lika som tidigare, eller något högre beroende på vart huset byggs.

Dvs. boverket tar nu viss hänsyn till primärenergi, och "straffar" elvärme i förhållande till andra uppvärmningsalternativ (Pellets, Fjärrvärme osv.).

/Emil
 
I listan saknas viktiga data. Storlek på standardhuset samt värmekälla.

Vid en beräkning kan ett hus med fjärrvärme sällan ha vanlig F ventilation och klara BBR kravet inte sällan landar en sådan beräkning på mellan 110-140 kWh m²
Med FTX kommer man kanske ner till 80-100 kWh/m²

Samma hus med bärgvärme och F ventilation kan landa kring 45-50 kWh/m²
Bärgvärme + FTX ger mellan 30-45kWh/m².

Klimatskalet ger långt ifrån samma variation som de tekniska lösningarna, därför måste värmekälla redovisas i jämförelsen annars jämför man inte på liknande grunder.

/Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.