Jag går rakt på sak. Svärfar är en enorm tillgång för vårt bygge på alla tänkbara sätt med sin erfarenhet, bra kontakter och ganska rejäla maskinpark. Han bidrar dessutom med en hel del av sin egen tid.

Ute på plats är det han som styr och vi andra jobbar på efter bästa förmåga och för det mesta går det riktigt bra, men det medför en del risker. Han är 50-talist, uppväxt på en gård med verktyg i händerna och anser att sunt förnuft eliminerar alla faror. Han har monterat bort petskyddet från bordssågens klinga, står gärna i traktorskopan och jobbar på hög höjd, klättrar på tak utan säkring, kör motorsågen utan skyddskläder osv. Trots detta lever både han och samtliga barn till honom idag, så på hemmaplan fungerar det uppenbarligen för honom.

Själv är jag 80-talist och således uppväxt med varningsmärken, petskydd, stänkskydd, klämskydd osv., och är van vid att det krävs ganska grov oaktsamhet, på gränsen till aktiv felanvändning för att jag ska få mer än ett blåmärke.

Skillnaden i erfarenhet och uppfattning om sunt förnuft oss emellan har gjort att jag ett par gånger varit nära att skada mig ganska allvarligt när jag följt hans direktiv men där jag normalt sett hade väntat mig en varning för de största riskerna.

Har ingen lust att upprätta BAS-P och BAS-U för allt vi gör utan ser helst att vi försöker lära oss kommunicera bättre. Har ni tips på hur vi klarar oss igenom ett garagebygge utan personskador?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag håller med din svärfar. Jag är 70-talist, men arbetar ungefär som din svärfar. Säkerheten ligger inte skydden, säkerheten ligger alltid främst i det sunda förnuftet. Att lita till inbyggda skydd och skyddsutrustningar, kan göra en en blind för farorna.
Skydd och skyddsutrustning är givetvis ett bra komplement. Men det handlar alltid främst om ditt omdöme.

Lita däremot aldrig på hans sunda förnuft. Det förnuftet fungerar för honom. Du måste ta ansvar för dig själv, med ditt förnuft.
 
  • Gilla
Attimannen och 12 till
  • Laddar…
Säger då ditt förnuft att du känner dig obekväm att såga utan petskydd så bör du återmontera detta eller avstå. Du lär troligtvis inte kunna ändra på hans beteende, men andra bör inte falla in i det om de inte känner sig bekväma med det.
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Sen måste det alltid finnas en sekund till eftertanke och konsekvensanalys. Även om alla skydd sitter där de ska så finns alltid "möjligheter" att göra sig illa. Med det sagt så ska du inte jobba på ett sätt som gör dig obekväm - även om alla andra springer på taket utan sele behöver inte du göra det, ingen tackar dig för att du genat med säkerheten så att det gått på tok till slut. Kommunikationsbiten är jättesvår dock, eftersom det "alltid gått bra hittills" kan det vara snudd på omöjligt att lära gamla gubbar sitta. Mitt råd är att låta honom jobba utan skydd om han tvunget vill, men montera tillbaka dem när du ska använda grejerna.
 
  • Gilla
ghoti
  • Laddar…
S
ghoti skrev:
Skillnaden i erfarenhet och uppfattning om sunt förnuft oss emellan har gjort att jag ett par gånger varit nära att skada mig ganska allvarligt när jag följt hans direktiv men där jag normalt sett hade väntat mig en varning för de största riskerna.
Kanske är här du ska börja prata med honom. Att du ber honom gå i genom momenten med arbetsmetodik och riskanalys så att du känner dig trygg och han blir tvungen att ta det på en annan nivå.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svaren, det är kloka ord från allihop. Min egen reflektion är att alla samarbeten trevar lite grann i början innan man kan varandras styrkor, svagheter, vanor och ovanor. Det finns inget macho eller prestige inblandat i detta utan han gör helt enkelt bara som han alltid har gjort, för det är vad han är bäst på.

Med tiden lär vi oss jobba säkert ihop, men nu i början får vi helt enkelt planera in lite extra tid för rådslag inför varje moment. Just tidsbrist brukar ju vara en avgörande faktor, jag blir klumpig och slarvig om jag har bråttom.
 
  • Gilla
Tykon
  • Laddar…
C
AG A skrev:
Säkerheten ligger inte skydden, säkerheten ligger alltid främst i det sunda förnuftet.
Förvisso sant, men om man har sunt förnuft förstår man också att använda skyddsutrustning när så är lämpligt.

Om man resonerar som att det bara är oerfarna klantar som halkar på taket eller får kast på motorsågen och att ens erfarenhet gör en själv immun mot sådana händelser så är det i min värld ett tydligt tecken på avsaknad av (eller avtrubbat) sunt förnuft. Då har man inte förstått att skyddsutrustning ofta handlar om att rädda dig den dagen när det där osannolika händer.

Det är många som fått plikta med livet för att det gått snett när de gjort samma sak som de gjort varje dag de senaste 50 åren och där rätt skydd istället hade förvandlat händelsen till ett "hoppsan!". Erfarenhet och kunskap minskar ofta risken men skyddsutrustning kan lika mycket handla om att minimera konsekvenserna.

Sen behöver man ju inte gå omkring som en rymdgubbe för det. Sunt förnuft, som sagt.
 
  • Gilla
Reyhn och 6 till
  • Laddar…
Det är svårt att ge råd när man inte känner personen ifråga. En intelligent och tänkande människa kan man nog förutsätta att denne själv kalkylerar risker kontra metod, medan ett stolpskott, eller mindre begåvad person om man så vill, antagligen skulle behöva bli styrd i rätt riktning såväl inom säkerhetsfrågor såväl som i övriga beslut.

Anser du att du ser faror som din svärfar inte ens fattat så tycker jag inte det vore konstigt om du ställer krav på utförandet av arbeten, men lägg fram det hela på ett sätt där din omtanke visas så att inga "mästrarfasoner" upplevs.

Å andra sidan kanske svärfadern är fullständigt trygg i sina förehavanden, och har järnkoll på sina förehavanden.

Det är som sagt svårt att ge råd, själv skulle jag inte låta min svärfar få beträda mitt tak alls, även om gubbfan inte skulle remla ner så skulle han trampa sönder varenda panna han trampar på ;)
 
M
Jag tycker du har fått bra råd och tips här. Det verkar som att svärfar förstår riskerna på ett annat sätt än vad du gör (genom erfarenhet) och han kommer förhoppningsvis instinktivt reagera korrekt när något oväntat inträffar.

Tycker därför som många andra säger, att du ska tänka på din egen säkerhet istället. Montera på klingskyddet, fäst säkerhetsselar osv. Bara det kommer göra att det ringer klockor hos gubben och jag tror att han kommer förstå att du inte känner dig säker med att genomföra momenten utan detta.

Snacka igenom moment som innebär ökad risk där det är svårt att använda säkerhetsutrustning, t ex montage av tunga objekt och var inte rädd för att avbryta och börja om när du känner att det börjar gå åt skogen.

Ingen är stolt över ett hus som har kostat en lem.
 
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
j.f.s
Jag skulle tänka på min egen säkerhet. Jag kan berätta hur det går när man gör som alltid gjort för det har ju gått bra förut, men en gång gör det inte det.

Min svärfar skulle kapa en planka i en gersåg, något han gjort otaliga gånger och precis som förut så hade han långärmad tröja på sig. Den här gången gick det inte som det brukar. Den här gången fastnade tröjan i klingan och armen kapades av. Han klarade livhanken med nöd och näppe.

Så min uppmaning är: om DU inte känner dig bekväm med hur DU ska utföra vissa moment låt det då ta den extra tid det tar för att utföra dem på ett säkert sätt.
 
Dags för en uppdatering. Tack för alla bra råd hittills!

Vi har gjutit, byggt stomme, satt spikläkt och en del panel samt monterat takstolar, hittills utan bestående men. Jag har jobbat hårt med att hålla arbetsplatsen ren och fri från bråte, försett alla med hörselskydd och bra handskar, sett till att kablar inte ligger så att man kan snubbla på dem, ställt maskiner så att alla har fri väg överallt osv. I allmänhet är det ordning och reda och riskerna som finns är de uppenbara riskerna, dvs sågar och höjder.

Gubben lyckades köra in handen i bordssågen när han skulle rensåga lite reglar och fick sy 8 stygn i huden mellan tumme och pekfinger, tror han själv var mest chockad av alla då han berättade att han inledningsvis började räkna sina fingrar. Jag var inte på plats när det hände men efter den incidenten håller han fingrarna på lite mer behörigt avstånd från sågklingor i alla fall.

Nästa utmaning är att färdigställa taket. Det är inte 8 meter upp men takfoten ligger nästan 3 meter över mark så nog kan man slå ihjäl sig där alltid. Vi har byggt en rejäl byggställning längs båda långväggarna som borde fånga upp det mesta som kanar ner, men vad mer kan jag göra i förebyggande syfte (förutom att förbjuda ensamarbete och se till att ingen går upp på regnblöta ytor)?

Åtgärdslista så här långt:
- Spärra av området under så att ingen får saker i huvudet
- Se över möjligheter till fallskydd...säkerhetslina?
- Fixa lite korgar eller annat som gör att man kan ta med sig allt man behöver och slipper ränna upp och ner

I allmänhet kan jag väl säga att gubben gärna använder alla skydd man lägger framför honom men han är rätt så otålig, finns det inte färdigt att använda på armslängds avstånd när han ska dra igång så jobbar han utan.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Fallskyddssele för arbete på tak, plus något riktigt att angöra den i. Viktigt där är också att minnas att man inte kan vara hängande i en sele under många minuter innan det kan börja bli permanenta skador på kroppen - alla måste veta hur man på ett snabbt och bra sätt hissar ned en person som fallit och blivit hängades i selen.
 
Har inte sett denna tråd tidigare men jag tycker du är klok som ser skillnaden mellan svärfars och din egen verklighet och erfarenhet. Den insikten tjänar ni antagligen på båda två i långa loppet.

Jag tror att man måste sätta sin egen gräns för säkerheten, hade jag andra på plats för att jobba på mitt tak "privat" skulle jag se till att erbjuda sele och rep men jag skulle inte använda det själv eller tvinga någon.

Din metod att se till att hjälpmedel/skydd finns enkelt tillgängliga är bra.

Jag har i det lilla någon liknande diskussion med farsan, jag börjar inte såga förrän han har hörselskydd på men skyddsbrillor har jag haft svårt att tvinga på då han tycker vanliga glasögon räcker. Fair enough, en av två är en seger det med.

Jag kör inte grävmaskin eller padda runt någon med foppatofflor på fötterna, då kan jag låna ut skor eller se till att dom kommer på.....man får välja sina fighter men ofta räcker det ju med ett "du ska vi inte byta skor nu" och insistera en gång....
 
  • Gilla
ghoti och 2 till
  • Laddar…
Men, det blir nog ändring när Arbetsmiljöverket eller byggnadsnämnden kommer på oanmäld inspektion. Då blir det du som ansvarig som får böter och kanske arbetsstopp på gr av avsaknad av skydd.
 
AG A skrev:
Jag håller med din svärfar. Jag är 70-talist, men arbetar ungefär som din svärfar. Säkerheten ligger inte skydden, säkerheten ligger alltid främst i det sunda förnuftet. Att lita till inbyggda skydd och skyddsutrustningar, kan göra en en blind för farorna.
Skydd och skyddsutrustning är givetvis ett bra komplement. Men det handlar alltid främst om ditt omdöme.

Lita däremot aldrig på hans sunda förnuft. Det förnuftet fungerar för honom. Du måste ta ansvar för dig själv, med ditt förnuft.
Med den argumentationen behöver man inte heller använda bilbälte, motorcykelhjälm, flytväst mm. Felaktigt hjältemod i mina ögon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.