Jag ska flytta in hos min tjej framöver och i det huset är det installerat golvvärme för några år sedan tillsammans med en ctc luft/vatten värmepump. Nu vill jag lära mig hur systemet fungerar och hur vi ska kunna bygga ut det.
Vi skall göra i ordning övervåningen och vill även ha golvvärme där (elradiatorer just nu) och tjejens önskemål är även en tvättstuga i källaren med golvvärme.
Det är två lediga "portar" i fördelaren, men dessa två räcker ju inte för vår framtida utbyggnad.
Bör vi sätta en fördelare på övervåningen? Och isåfall kopplas den paralellt med fördelaren som finns eller i serie?
Behövs det då en extra cirkulationspump?
Hur kollar jag vilken kapacitet värmepump-systemet klarar av?


En golvvärmefördelare med märkta rör och två lediga portar, anslutna kablar och ett tryckmätarur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Först innan du tar slutgiltigt beslut;

Om du lägger golvvärme på ovanvåningen kan det bli oönskad uppvärmning av våningen under och svårt att reglera.
Kanske något att fundera över?

Om du lägger golvvärme i källaren så bör det vara välisolerat under plattan (~ 300 mm) för att inte riskera att fukt kommer upp i plattan sommartid då golvvärmen är avstängd.
Kanske något att fundera över?

I övrigt så brukar det vara en ändplugg i samlingskopplet, där kan du förmodligen koppla på ytterligare koppel om du behöver utöka antalet slingor.
 
Du bör sätta en fördelade för vardera plan. Fördelarna kopplas parallellt. Helst via en gruppfördelare så du kan reglera flödet till vardera fördelade. Förser värmepump systemet övervåningen med värme redan idag via tex radiator så vet du att systemet räcker. Då det är LK fördelade du har och med 7 slingor så gissar jag att det är en LK fördelarshunt VS du har och då duger den för hela huset. Visar det sig inte duga får du komplettera senare.
Att isolera 300 mm i källaren säger sig självt att det är "omöjligt" jag har sett många källare där man lagt golvvärme ändå och tagit att man värmer lite i marken...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.