vi köpte hus 2015 och nu när vi bröt bort en vägg mot ett snedtak upptäcker vi vatteninträngning. Jag anmäler dolt fel till försäkringsbolaget och tar dit en plåtfirma som bedömer skadorna och åtgärder och vad det möjligtvis kan bero på. Efter flera månader och ursäkter från Länsförsäkringar så kom ett besked om att de inte beviljar dolt fel utan jag skulle ha kunna sett detta vid en granskning och kunna misstänka detta. De menar på att jag skulle ha inspekterat plåtarna på taket som sitter ca 6 m upp och sedan undersökt djupare. Från utsidan kan du inte se något eller misstänka att det är en vatteninträngning utan kräver att du bryter mer väggen på insidan. Hur många gör det frågar man sig då. Länsförsäkringar och deras försäkringar är något jag håller mig borta från i all framtid.
 
Den försäkringen är ju ett skydd för säljaren. Den tycks ju funka eftersom du inte pratar med säljaren.
 
Du menar att säljaren skall punga ut?
 
I Ingmarsson skrev:
Du menar att säljaren skall punga ut?
Säljarens ansvar för dolda fel försvinner inte bara för att denne har en fasad i form av ett försäkringsbolag att gömma sig bakom
 
Frågan är VAD som gick att se där på 6m höjd. OM det skulle gått att se att plåtarna var felaktiga på något sätt, eller såg fel ut på något sätt. Då ligger det på din undersökningsplikt, oavsett höjd.

Men om man även efter att ha tittat på plåtarna inte kunde se att det fanns risk, då är det ett dolt fel. Det är inte så att man måste se att det trängt in vatten, det räcker om något ser fel ut. Typ rostangrepp, mycket skräp mot plåtarna under pannorna (vanligt), eller att de täcker för lite. Då måste man som köpare göra en fördjupad undersökning, en fördjupad undersökning är så omfattande att det oftast är bättre att förutsätta att det läcker och göra om, det blir ungefär lika dyrt att undersöka som att göra om det.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
J
Hade säljaren en Dolda fel-försäkring hos LF?
 
Tyckte plåtslagaren också att det var omöjligt att se eller misstänka fel? I så fall kan ju ett sådant utlåtande ligga till grund för framtida krav.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.