Som rubriken lyder.
Vill ha länkar till sidor med el-sceman.
Allt från hur man kopplar en lampbrytare till nyinstallation av el-central.
 
Med tanke på de bestämmelser som gäller för el-installationer så lär man knappast hitta sådana ritningar på Internet... Om nu inte någon själv har skrivit en sådan.

El-scheman på enstaka detaljer kan man hitta men aldrig steg-för-steg hur man gör.
 
Min bror ska läsa till elektriker i höst och ville ligga lite i förväg.

Eller om det är någon som har ett bra boktips??
 
Just med tanke på bestämmelser är det väl än viktigare att alla kopplingar visas i detalj och beskrivs korrekt. Den som har fått rösträtt har ju blivit vuxen i rättslig mening och ska veta vad som är rätt och ska veta vad han eller hon själv kan göra och vad en riktig elektriker ska göra. Att försöka vara förmyndare och inte tala om hur saker och ting ska göras leder enbart till olyckor för de som iallafall hade gett sig på det. Visst finns det elschemor på internet. Googla!
 
Om brorsan din vill ligga i förväg till utbildningen.
Be han läsa dessa:
http://www.elsakerhetsverket.se/van...ster.4.6e9e64fe92af0b42800011.html#Behorighet

Och sedan kan du be han träna sitt ögonmått, t.ex. genom att skruva spika fast saker rakt utan att använda vattenpass. Och bedömma avstånd utan att finlira med tumstock. Att från handen till motsvarande axel är 1m, att det går att använda hammaren när man tar avstånd mellan klamrarna.

Och dessutom lära sig hur man borrar ett _rakt_ hål in i en vägg. Lära sig hur man använder en morakniv när man avisolerar en kabel m.m.

Kopplingschema är väl det minsta man lär sig av om man vill vara förberedd till skolan. Att kunna använda verktyg är väl det man kan lära sig mest av själv i förväg.
 
Undra om en del har svårt att läsa??
Eftersökte inte någon föreläsning om elsäkerhet.
Och svara att jag kan googla efter svaret..??!! Hallå, vad är då vitsen med ett forum? Ja jag säger då det.....
 
zoviey skrev:
Undra om en del har svårt att läsa??
Eftersökte inte någon föreläsning om elsäkerhet.
Och svara att jag kan googla efter svaret..??!! Hallå, vad är då vitsen med ett forum? Ja jag säger då det.....
Ställ frågan om hur man gör knark. Det är inte heller tillåtet. ;)
 
zoviey skrev:
Undra om en del har svårt att läsa??
Eftersökte inte någon föreläsning om elsäkerhet.
Och svara att jag kan googla efter svaret..??!! Hallå, vad är då vitsen med ett forum? Ja jag säger då det.....
Det praktiska är nog det man minst behöver förbereda sig på.
Läs matte och el-lära, speciellt växelströmslära och tre-fas, där brukar det ofta bli lite problem!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.