:surprised:
Hade vi sett detta innan vi köpte tomt hade vi nog bott kvar i lägenheten.

mvh
David
 
Jag har då aldrig sett nåt så bedrövligt........... stackars människor som måste leva med detta :p

//Christina.
 
Det är hemskt att se hur byggföretag kan strunta i regler och bygga på detta sätt.

Jag är glad att vi bestämde oss för att göra det med totalt delad entreprenad. Vi kollade vilka vi skulle anlita.
De som vi inte tyckte var bra, byte vi ut mitt i arbetet och kontrakterade andra.
 
Konstigt sätt att resonera tycker jag. Dom fleste vet väll att totalentreprenad tveklöst är det säkraste sättet att bygga och att det också är den entreprenadform som rekomenderas av konsumentverket. Det är ju inget som hindrar en bara för att man har en totalentreprenad att ta in referenser på entreprenörerna som gäller för aktuellt hus samt prata med tidigare kunder till husföretaget och entreprenörerna e.t.c. Sedan påstar jag inte att saker inte kan gå snett bara för att man har en totalentreprenad.

Sweli skrev:
Det är hemskt att se hur byggföretag kan strunta i regler och bygga på detta sätt.

Jag är glad att vi bestämde oss för att göra det med totalt delad entreprenad. Vi kollade vilka vi skulle anlita.
De som vi inte tyckte var bra, byte vi ut mitt i arbetet och kontrakterade andra.
 
micke_011 skrev:
och det verkar ju finnas fler klåpare med i bilden, peab som grundläggare ex.vis.
Vänta lite nu, var det inte PEAB som "städade" efter Europahus??
 
Roffe skrev:
Konstigt sätt att resonera tycker jag. Dom fleste vet väll att totalentreprenad tveklöst är det säkraste sättet att bygga och att det också är den entreprenadform som rekomenderas av konsumentverket. Det är ju inget som hindrar en bara för att man har en totalentreprenad att ta in referenser på entreprenörerna som gäller för aktuellt hus samt prata med tidigare kunder till husföretaget och entreprenörerna e.t.c. Sedan påstar jag inte att saker inte kan gå snett bara för att man har en totalentreprenad.
Precis! Totalentreprenad är ingen kvalitetsnorm som många verkar tro... Den styr i första hand vem som har ansvaret för bygget. Det hade varit ännu värre för stackarna med Europahuset om de fått samma fuskbygge med delad entreprenad, då hade de fått flera parter att processa mot (som dessutom antagligen skyllt på varann) i stället för en.

Det är också viktigt att du som byggherre verkligen försöker följa bygget för att så tidigt som möjligt se om nåt blir fel - och det är då jag blir så förb...ad på de totalentreprenörer (ja, det sker visst även vid delad entreprenad) som inte låter byggherren komma in i sitt eget hus under byggtiden. Sen är det en annan sak om jag också har kunskap nog att upptäcka fusket... jag vet inte om jag skulle se det... :p
 
BoD skrev:
Sen är det en annan sak om jag också har kunskap nog att upptäcka fusket... jag vet inte om jag skulle se det... :p
Då undrar man vad den kvalitetsansvarige gjorde i dethär fallet :surprised:!!
 
Hade väl roligt hela vägen till banken: "KVALITETSANSVARIGE PETER PERSSON EUROPAHUS AB" (citat från hemskahus.se).
 
Roffe skrev:
Konstigt sätt att resonera tycker jag. Dom fleste vet väll att totalentreprenad tveklöst är det säkraste sättet att bygga och att det också är den entreprenadform som rekomenderas av konsumentverket. Det är ju inget som hindrar en bara för att man har en totalentreprenad att ta in referenser på entreprenörerna som gäller för aktuellt hus samt prata med tidigare kunder till husföretaget och entreprenörerna e.t.c. Sedan påstar jag inte att saker inte kan gå snett bara för att man har en totalentreprenad.

Jag förstår inte att du tycker att det är konstigt att vi tycker så :-/
Vi valde att anlita en kvalitetsansvarig på egen hand.
Vi har under byggnatinonen varit byggherrar och projektledare.
Vi var varje dag på bygget och kollade att det som gjordes stämde med ritningarna.
Alla åtgärder som kvalitetsansvarige föreslog gjordes enl. hans förslag.
Som ett exempel:
När kupan vid balkongen började att sättas upp, upptäckte jag att den inte var "centrerad". Jag påpekade detta omedelbart till hantverkarna.
När vi kontrollerade mot ritningen var 20cm fel.
Hade vi inte upptäckt detta i god tid, skulle taket varit på och det hade varit nästan en omöjlighet att åtgärda utan att plocka ner hela taket.
Hantverkarna var jätte glada att vi påpekade under byggets gång så att de kunde åtgärde med det samma.
Det sparade både tid och pengar för båda parter.

Nu i efterhand, när jag läser om många som har byggt som väntar flera månader och i vissa fall år för att få åtgärdena genomförda, att några t o med måste gå till rätten för att bli hörda, tycker fortfarande att vi valde rätt väg.

Vi arbetar bägge två mer än 100% på våra vanliga jobb.
Det vi gjorde är att i vissa moment av bygget som var kritiska, tog vi semester några dagar för att vara med hela dagen på bygget.

Vi resonerade så:
Vi vill SE och inte bara LITA PÅ att vårt drömhus blir byggt som vi VILL. Alltså måste vi vara med och styra.

Vi vill VETA och inte BARA TRO PÅ, att de hantverkarna som ska bygga vårt hus ska göra ett bra jobb.
Alltså vi anlitade själva, efter rekommendationer och erfarenhet, vilka hantverkare skulle göra jobbet.

Vi frågade oss just häromdagen, när vi tittade tillbaka. Skulle vi har handlat annorlunda i frågan om total/delad-entreprenad?

ALDRIG I LIVET!
Vi tycker inte alls att det är konstigt ;D ;D
 
Det är ju inget som hindrar en från att vara med och vara delaktig även i en totalentreprenad. Jag var välldigt delaktig i hela mitt bygge som jag byggde på totalentreprenad. Detta för att jag är intresserad och ville vara med. Huset hade varit i goda händer även om jag inte var med men nu ville jag ju det och det är ju ingen nackdel. I mitt fall så tog jag referenser på vad "mina" entreprenörer hade gjort tidigare. Jag var på fler visningar hos den leverantör jag valde samt att dessa entreprenörer hade byggt flera av dessa hus och var väl "inkörd" på det. Så det fungerade då alldeles utmärkt, jag slappat att "bollas" i mellan en massa entreprenörer och framför allt så fick jag ju tryggheten i att endast ha en juridisk motpart. Nu visade det ju sig att paret som byggde Europahuset hade "otur" även med sin totoalenterprenad, men hur hade det varit om samma bygge var på deladentreprenad med 7 olika kontrakt?.......det hade ju knappast gjort saken enklare då alla skyller på alla

Sweli skrev:
Jag förstår inte att du tycker att det är konstigt att vi tycker så  :-/
Vi valde att anlita en kvalitetsansvarig på egen hand.
Vi har under byggnatinonen varit byggherrar och projektledare.
Vi var varje dag på bygget och kollade att det som gjordes stämde med ritningarna.
Alla åtgärder som kvalitetsansvarige föreslog gjordes enl. hans förslag.
Som ett exempel:
När kupan vid balkongen började att sättas upp, upptäckte jag att den inte var "centrerad". Jag påpekade detta omedelbart till hantverkarna.
När vi kontrollerade mot ritningen var 20cm fel.
Hade vi inte upptäckt detta i god tid, skulle taket varit på och det hade varit nästan en omöjlighet att åtgärda utan att plocka ner hela taket.
Hantverkarna var jätte glada att vi påpekade under byggets gång så att de kunde åtgärde med det samma.
Det sparade både tid och pengar för båda parter.

Nu i efterhand, när jag läser om många som har byggt som väntar flera månader och i vissa fall år för att få åtgärdena genomförda, att några t o med måste gå till rätten för att bli hörda, tycker fortfarande att vi valde rätt väg.

Vi arbetar bägge två mer än 100% på våra vanliga jobb.
Det vi gjorde är att i vissa moment av bygget som var kritiska, tog vi semester några dagar för att vara med hela dagen på bygget.

Vi resonerade så:
Vi vill SE och inte bara LITA PÅ att vårt drömhus blir byggt som vi VILL. Alltså måste vi vara med och styra.

Vi vill VETA och inte BARA TRO PÅ, att de hantverkarna som ska bygga vårt hus ska göra ett bra jobb.
Alltså vi anlitade själva, efter rekommendationer och erfarenhet, vilka hantverkare skulle göra jobbet.

Vi frågade oss just häromdagen, när vi tittade tillbaka. Skulle vi har handlat annorlunda i frågan om total/delad-entreprenad?

ALDRIG I LIVET!
Vi tycker inte alls att det är konstigt  ;D ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.