Jag har fått hjälp att sätta fönstersmygar/salningar.
19mm MDF, fästa i karmen med Lemafix.

Dessa salningar är tillsågade med justersåg till ett visst mått/bredd.

Dock så lutar väggarna aningens lite, alternativt fönstren sitter inte exakt så att måttet stämmer.
Detta medför att salningen sticker ut som mest c:a 6mm utanför gipset på väggen.
Ingen salning är för smal, generellt sticker det ut.
Och jag är inte helt nöjd med detta.

I framkant på fönsterbänken skall jag skruvlimma en profilfräst list, gjord av två limmande remsor 22mm mdf, profilfrästa och rundade.
Fönsterfodren kommer därmed att "stå" på denna.

Jag har gjort provmontage och man ser att det blir snett, stor springa etc.

Jag har då funderat hit och dit om hur man ska kunna lösa detta.
Det bästa jag kan komma fram till är att investera i ett multiverktyg fein/bosch GOP eller så. Hålla bladet mot gipset och längskapa salningen i liv med gipset.
Därefter dra över en sväng med slipmaskinen för att snygga till.

Vad tror ni, för/nackdelar, finns det bättre sätt att lösa problemet?

Kan bidra med bild när jag kommer hem från jobbet....

PS
Jag var inte helt säker om detta är byggteknik eller fönster eller verktyg...
Flytta gärna om det blev felplacerat..
DS
 
Ofta vill man att den skall sticka ut mellan 5-10 mm för att man skall lägga en fog mot väggen alt tapetsera ut på smygen för att man inte skall se sprickan som blir mellan materialen. Skall smygen gå slätt med väggen? Hur får du det utan att spricka?
 
ImageUploadedByTapatalk1334294739.693382.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bild... som utlovat.
 
Sitter smygen fast i fönstret? Annars är ju det naturliga att man innan man fixerar smygarna drar ett litet streck längs med vägge och sedan korrigerar för väggens lutning, antingen med cirkelsåg eller i bordssågen. Bäst tycker jag är att göra detta mot fönsterkarmen för där blir det ändå en mjukfog och inte krav på att det är ett exakt rakt snitt. Mot din list vill du ha ett rakt snitt för det är komplicerat nog ändå att fästa listen mot smygen.

Om smygen sitter fast i fönster/vägg skulle jag nog ta en elhyvel och nöta av ett par millimeter. Ett multiverktyg kommer ge en väldigt ful snittyta.
 
Jo, jag håller med..
Dock sitter det fast redan, limmat.

En kollega tipsade om att använda en kantfräs. Låta kullagrer gå mot gipset.
Det som blir kvar då är hörnen, där man inte kommer åt med fräsen.
Det tycker jag borde funka, hämtar ut en plåtremsa hos plåtslagarn först kanske.
Så att lagret på stålet inte går in i gipset...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.