Hej!

Min bostadsrättsförening valde att göra en stamrenovering där ett standard kakel/klinkers (20x20 kakel, 10x10 klinkers) och arbetet skulle ingå till badrummen.
Jag valde att lägga till för att få 30x60 kakel och 30x30 klinkers men fallet gjordes med 10x10 plattor och även 3 rader 10x10 som gick upp på väggen bakom blandare.
Nu när jag fått fakturan för det så har 6h arbete debiterats, för att det tar längre tid att montera större plattor fick jag som svar.

Nu till min fråga. Tar det verkligen längre tid att sätta större plattor än mindre plattor?

Golv ytan i badrummet är på 3.1kvm kan tilläggas.

Hälsningar Rekan1234
 
Tror att det är rätt vanligt med sådana tillägg. De större plattorna kräver bättre jämnhet i underlaget. Och överhuvudtaget lite större nogrannhet, å andra sidan blir det ju färre plattor att hantera. Stora plattor (men då tror jag det gäller ännu större plattor) kräver dessutom "dubbellimning", det innebär att man stryker fix både på väggen och plattan.

En intressant fråga är ju också hur avtalen set ut, för en sådan fördyring bör de meddela i förväg.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Nja, skulle jag säga. Det blir lite bökigare, och tar något längre tid. Men inte så mycket.

Men, om flera badrum är lika, och alla andra görs med 10x10 plattor, så går de fortare och fortare. Eventuella problem är redan lösta vid första badrummet. Som alltid blir det billigare ju fler lika saker som tillverkas.

Tack vare att ditt badrum var annorlunda mot alla andra blev det dyrare, skulle jag tro.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Okey men tycker att det är osannolikt att det skulle ta 6h extra framförallt när han max var här 2 dagar. Ska ta upp det och en hel del andra saker när det är besiktning imorgon. Tack för att ni tog er tid att svara! 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.