Någon som vet om det finns längre gångjärn till innerdörrar som gör att dörren inte tar i sockelklossen?
Letat som en galning på nätet men alla ser ut att vara 46mm, jag skulle behöva ut med dörren ca 5mm, eller hyvla ner klossen som redan sitter på plats och är lackad.....
 
R
Hur ser det ut , vad menar du med längre ut
 
Om man öppnar dörren så att den lägger sig mot väggen blir det ett spel på ca 18mm mellan dörrblad och vägg, normala socklar är ca 15mm. Men undertecknad har tillverkat sockelklossar av 21mm virke och dom tar nu i när dörren öppnas helt.
Det jag skulle behöva är gångjärn där vridcentrum är 3-4mm längre ut, då behöver jag inte ta bort och fräsa ner klossen
http://www.fiskostar.ee/?page=produ...inged&subcat=Fiskars/Abloy hinged&setlang=ENG
Måtten 40,4mm och 38,0mm behöver ökas med 3-4mm
 
Skit i de moderna klick gångjärnen och skruva på gamla typen av gångjärn?
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
R
Gimp Gimp skrev:
21mm virke och dom tar nu i när dörren öppnas helt
Då har du s,k fyrkanter som friser nedanför dörrfodret , dom brukar sticka ut lite utanför sockel och foder ,
Då är du i knipa , dom järn som är där går inte att ändra på något sätt ( har du nog märkt ) och vad du kan göra är svårt att säga
det gäller att få till det så att även dörren kommer på plats med större järn , så dom stänger in i karmen på järnsidan
Blir lite svårt kan jag tänka mig om du inte ger dig på att sätta andra järn och det är ett helt företag att få dit så det mallar på alla håll
 
Ett tag var jag på väg att kapa av och svetsa i en bit på gångjärnen, men jag insåg att det var enklare att slita bort klossen och fräsa ner den och lacka om.
Jag ska ändå lacka salningar i morgon så det är inte så mycket extrajobb.
Konstigt att det inte verkar finnas någon standardlösning, dom flesta klossar jag hittar är tjockare än 17mm, vissa ändå upp mot 25mm, dom kommer ju aldrig att funka om man ska öppna dörren helt?!?!?
 
R
Gimp Gimp skrev:
dom kommer ju aldrig att funka om man ska öppna dörren helt?!?!?
Har sett det förut , med friser så blir stopp för att öppna 180 grader och då kan man knäcka det nedre gångjärnet när det tar i
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.