Hej!
Har kaklat på kakel i köket och nu är såklart skruven för korta för ett infällt eluttag. Har förstått att det finns längre att köpa.
Är det standard-mått eller måste jag veta tillverkare av dosan?
 
Skruvsorten är nog inte så känslig, det är ju en enkel skruv med cylindrisk skalle och som skall gå i plast.
Har själv en massa sådana skruv, skulle kunna skicka dig en näve om du vill.
 
  • Gilla
Ankan_77
  • Laddar…

Bästa svaret

Det finns i princip bara två sorters dosskruv. Dels vanliga M3 och dels en form av "träskruv" som går direkt i plasten. Båda finns att köpa som tillbehör i längre längder. M3 finns bland annat på Biltema.
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/platskruvar/dosskruv-10-st-2000022583

Träskruvsvarianten hittade jag just nu bara på Elbutik men den finns på fler ställen. Kolla en bit ner på sidan.
https://www.elbutik.se/category.html/dosskruv

Köp förhöjningsring i rätt höjd också när du ändå är i farten.

Och som sagt, det viktiga är att grejerna sitter fast, inte vad det står på skruvpåsen. Har du andra långa M3 så går det naturligtvis lika bra.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jag kan ju nämna att det även finns en dubbelgängad dosskruv som är 3mm. Den är inte så vanlig och den passar inte i en vanlig M3. Den förekom i slutet av 70 talet och in på 90 ? talet i vissa dosfabrikat. Är det tveksamt så ta med en skruv och åk till el elfirma så kanske dom skänker dig några nya med rätt gängning.
 
  • Gilla
Ankan_77
  • Laddar…
Tack!
Nu hittar jag inte de gamla skruvarna bara för det, men här är en bild på dosan i alla fall. Huset är byggt -82.
Kanske går att se utifrån den?
 
  • Eluttagsdosan i en vägg med elledningar och skarvkontakter, i ett hus från 1982.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S
Ser ut som att gängan sitter i metallringen, det är då M3, så närmaste skruvförsäljare löser ditt bekymmer.
 
  • Gilla
Ankan_77
  • Laddar…
Vore jag i dina kläder skulle jag även skaffa dubbelgängade risken är rätt stor med det årtalet och den dosan. Men har du en M3 så kan du ju prova först.
 
  • Gilla
Ankan_77
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.