F
Hur långa trallskruv skall man ha till 120x28 tryckt trall? Och nåt förslag på en prisvärd trallskruv i rostfritt med torx?

Och hur tätt kan man lägga trallen? Har tidigare petat in ett tumstocksblad men tycker att det blir lite glest mellan plankorna om det har varit nytryckt trall. Är det Ok att lägga dom helt ihop eller kommer det att bli problem?
 
Minst 55mm för 28mm trall.
Med ett tumstocksblad kan det bli ganska stor glipa om det krymper mycket. Jag kör på dikt an med nytryckt virke, som ju är ganska fuktigt.
Chansade på Byggmax rostfria i det blå tråget, alltså inte de billigaste. Men jag har inte provat dem ännu. Dyrare är sannolikt hållbarare.

/Pontus
 
F
Biltema har ju en ny rostfri (A2) med torx som borde finnas i butik nu (skulle komma under April). Kvaliten kan ju precis som vanligt när det gäller Biltema vara precis vilket som. Sen så verkar den inte vara vaxad så den går nog bort. Nån som provat den? 70m2 trall som skall skruvas så jag vill inte att varannan skruv går av. Samtidigt så vill jag inte betala 1kr/st för en lite löjlig trallskruv om det inte är absolut nödvändigt. Kanske skall prova Byggmax blå.
 
55+ för 28x120. Jag använder gärna byggmax's 75mm, även om den nog tar lite för lång tid att skruva i för proffsen. Byggmax skruv är rostfri (den dyrare varianten av trallskruv då alltså), med torx, och håller mycket bra. Den rekommenderar jag varmt.
 
F
Daniel_N skrev:
55+ för 28x120. Jag använder gärna byggmax's 75mm, även om den nog tar lite för lång tid att skruva i för proffsen. Byggmax skruv är rostfri (den dyrare varianten av trallskruv då alltså), med torx, och håller mycket bra. Den rekommenderar jag varmt.
Det får nog bli ByggMax rostfria men jag tror jag nöjer mig med 55mm. Har förvisso en 18V Makita som garanterat fixar jobbet men om jag vill ha lite hjälp så har "hjälpen" bara en liten 12V Festool och jag är inte säker på att den fixar 75mm trallskruv....... ;)
 
Tack Daniel! Det känns lugnande! Man undrar ju alltid om man var dumsnål... Tror man ska undvika Byggmax billigaste dock.
 
fsn skrev:
Det får nog bli ByggMax rostfria men jag tror jag nöjer mig med 55mm. Har förvisso en 18V Makita som garanterat fixar jobbet men om jag vill ha lite hjälp så har "hjälpen" bara en liten 12V Festool och jag är inte säker på att den fixar 75mm trallskruv....... ;)
12V festool drar i 75mm skruv i trallvirke som ingeting, jag har satt ett antal 1000 med min C12a.
 
Pongu skrev:
Tack Daniel! Det känns lugnande! Man undrar ju alltid om man var dumsnål... Tror man ska undvika Byggmax billigaste dock.
Byggmax billigaste är inte rostfri, utan med någon behandling. Dessutom är den värdelös på exakt allting annat också, trots att det är en billig prislapp är den ett dyrt köp.
 
fsn skrev:
om jag vill ha lite hjälp så har "hjälpen" bara en liten 12V Festool och jag är inte säker på att den fixar 75mm trallskruv....... ;)
Bara en 12v festool?
Hrmf! Jag drar 6x160 träskruv med min festool.
 
Många sårade Festool-känslor! :D
 
Pongu skrev:
Många sårade Festool-känslor! :D
Haha, så kanske det är...men jag tror också att det kan vara så att festool har ett oförtjänt dåligt rykte angående styrka och hållbarhet. Just eftersom festool-maskinerna levererar otroligt hög precision och presenteras av tyskar i skjorta som skruvar någon möbel, istället för en grov amerikan i snickarbyxor som skruvar ihop enorma stålbalkar med sin dewalt, så tror man nog lätt att festoolmaskinerna är lite klenare och ömtåligare. Det är dock inte hela sanningen....
 
Nej, och antalet volt och uppgivet vridmoment är inte hela sanningen. Det finns no-name-maskiner med på pappret stark motor som inte duger till något och till synes klenare maskiner från bra tillverkare som klara mycket i praktiken. Har själv en AEG skruvdragare på 14,4V som drar i franska träskruvar så det ryker om det!

/Pontus
 
F
Det är alltid kul att dra igång Festool maffian........

Drömmer själv om en Festool 55 sänksåg, en Makita SP6000 skulle funka med...... har aldrig varit nån DeWalt fantast.
 
Jag var tvungen att ta fram min Makita borrmaskin på 2 kg och skruva trallskruven. 100m2, 45x195 trall med 6,0x100 Cutters. Nu är det klart men det var rätt tungt...
 
Använd de gamla rekommendationerna för skruv och spik; för skruv säger man att den ska vara dubbelt så lång som det material man ska skruva fast, så för 28mm trall blir det runt 56mm längd på skruven.
Normalt så är trall och regelvirke från brädgård/bygghandel ganska blött, så när det sedan torkar så sitter skruven som "berget", ingen risk att den lossnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.