Hej, om man skulle köpa en färdigkapad stomme och slå ihop själv, hur långa spikar bör man då använda, och vilken typ av spik?

Tack på förhand
 
Om du har kompressor och spikpistol brukar max spiklängd vara 90mm, handspikar du kan du använda vanlig 4 och 5 tums galvad trådspik.
 
F fribygg skrev:
Om du har kompressor och spikpistol brukar max spiklängd vara 90mm, handspikar du kan du använda vanlig 4 och 5 tums galvad trådspik.
Har spikpistol som klarar 90mm, men funderar om det är för klent för stomme möjligen?
 
R
Det är rätt längd..
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Har spikpistol som klarar 90mm, men funderar om det är för klent för stomme möjligen?
Knappast, det är ju normal spiklängd på stompickor
 
F fribygg skrev:
Knappast, det är ju normal spiklängd på stompickor
Ja jag vet, men hade för mig läst någonstans att en spik skall gå 2/3 delar sin längd ner i fästande material, men hälften kanske räcker :) Blir ju inte enda spikarna/skruvarna som håller ihop huset :)
 
N Nygge72 skrev:
Ja jag vet, men hade för mig läst någonstans att en spik skall gå 2/3 delar sin längd ner i fästande material, men hälften kanske räcker :) Blir ju inte enda spikarna/skruvarna som håller ihop huset :)
Det stämmer bra på galvadtrådspik och hammaren till spikpickan har du ju spik med lim och klarar dej precis som husfabrikanterna med 90mm.
 
F fribygg skrev:
Det stämmer bra på galvadtrådspik och hammaren till spikpickan har du ju spik med lim och klarar dej precis som husfabrikanterna med 90mm.
Spik med lim? Nu får du upplysa en okunnig :)
 
N Nygge72 skrev:
Spik med lim? Nu får du upplysa en okunnig :)
Kör med galvad trådspik och hammare istället om du inte klarar att använda din stompicka med den spik som finns i handeln.
 
N Nygge72 skrev:
Spik med lim? Nu får du upplysa en okunnig :)
Det är typ smältlim på spiken, så den både limmas och spikas fast i brädan.
Skjut i en spik och prova dra ut den, nästan hopplöst
 
  • Älska
Nygge72
  • Laddar…
D
Då lärde man sig varför det sitter så innihelvete ibland.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
D Drburr skrev:
Då lärde man sig varför det sitter så innihelvete ibland.
Precis min tanke :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.