Har lite funderingar på hur lång en kollektorslang får vara.

Mitt hus ligger ca 50 meter från en sjö så sjövärme var det alternativ jag fastnade för.
Jag vill ju samtidigt att det hela ska vara så effektivt som möjligt.

Har lagt ut två slangar från huset ner till sjön och hade tänkt skarva på 500m slang och låta den ligga i sjön. (skarven i vattenbrynet). Nu har jag hört om en max längd på 400 m för kollektorslangar då blir mina 600m lite väl mycket. vad göra?

Ha 2st T-kopplingar vid sjön och två loopar i sjön på 2x250m?

/Arne
 
Det var rådet jag fick från Nibe (3x400m).
 
ArneTW skrev:
Har lite funderingar på hur lång en kollektorslang får vara.

Ha 2st T-kopplingar vid sjön och två loopar i sjön på 2x250m?

/Arne
Det är en bra lösning.
Det motsvarar en längd för flödesmotståndet på något mindre än 100+250m (pga lägre flödesmotstånd i den parallellkopplade delen), för värme överföringen blir det lite bättre än en enda lång slinga.
 
Redigerat:
400m är max för en slinga.
med 2 slingor funkar det bra med 400m / slinga

den slang du lagt från huset til sjön, ska vara issoledar minst 2m trån huset. sen ska den liga minst 1m från varnan, så inkomande vatten inte kyls av utgående vatten
 
Iochförsig är det inte omöjligt med en 600m slinga man kan tydligen sätta en extra pump men rekommendationen är tydligen 100+2*250 vilket jag också tycker låter som en bra lösning.

Tack för er input.

mvh
ATW
 
fördelen med att dela slingan är att flödet blir lägre & värmeöverföringen ökar (anläggningen blir effektivare)
 
Eftersom flödesmotståndet ökar med kvadraten på flödeshastigheten, dvs ökar man hastigheten till det dubbla så ökar flödesmotståndet 4 ggr, så spar man en del på energin till cirkulationspumpen.
 
Du bör ha dubbla slangar hela vägen (så att du har möjlighet att stänga ena slingan då du spolar ur luften ur den andra slingan).
Sätt T-kopplingen inomhus med en kulventil per slinga så du kan stänga vid renspolningen. Du har då även möjlighet att strypa ena slingan lite om det visar sig att du får olika flödeshastigheter (vilket märks på returtemperaturerna vid drift)
Du behöver inte vara orolig över att förlora effekt i marken, även den tillför ju värme.

Hoppas du inte täckt slangarna redan.
 
tyvärr så är 2 slangar redan nedgrävda... så T-kopplingarna blir nog vid sjön.

Dock har jag lagt ned cementrör så jag har ju god access till T-kopplingarna och eventuella Kulventiler. förlusten man an tänka sig i marken är väl om slangarna ligger för nära varandra och därmed börjar funka som en värmeväxlare, då kyler man inkommande med utgående slang och förlorar differansen.

mvh
Arne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.