Hej
Vi planera att ha jordvärma i vårat hus vi skall bygga. Det har visat sig att marken är väldigt torr (ligger rullstensåsar någon mil iväg) och då undrar vi om det är bättre att borra än att lägga ut slang? Enligt rörfirman som skall göra arbetet är det bättre att plöja ner mer slang. Borra är enligt dem sista utvägen. Vad anser du?
Blir det inte sämre ekonomi men lägre slang med tanke på att pumpen måste jobba mer för att transportera runt vätskan i en längre slang.
Huset vi bygger är enplans och kommer att bli ca 220m2 stort. Det ligger i småland. Vi har stor tomt så det finns plats för en lång slang.

Tack på förhand
 
Hej!
Spontant tycker jag nog att din rörläggare har rätt. Det gäller emellertid att ta med alla kostnader när du jämför de olika alternativen. Att borra är normalt ett dyrare alternativ än att lägga slingor för ytjordvärme. Pumpen måste utföra ett större arbete ju längre slingorna är, det är sant, men jag tror att det är en bit kvar innan merkostnaden för det dyrare borralternativet har ätits upp av den ökade drivenergin till pumpen. För att vara säker tycker jag istället att du skall kontakta din värmepumpleverantör och be honom räkna ut det totala skillnaden mellan de två alternativen och inkl. energikostnaden för uppvärmningen också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.