Vad är maxlängd utan understöd på ett golvbjälklag på 60 c/c om man använder 45x195mm reglar?

Jag har ca 3,4m, behöver man stötta detta med en bälina på mitten också?
 
Totte_S
Om jag gör en bedömning (inte en beräkning) som kommer ditt golv förvisso att hålla, men du kommer säkert att uppleva det som svajigt. Man kommer att känna att det sjunker om du står på golvet och en annan person går förbi. Jag hade lagt en bärlina på mitten.

Den där spännviddstabellen - jag kan inte bedöma om den är riktig eller inte, men i princip... Vem har gjort den? Vågar man ta ett slumpmässigt valt dokument från Internet och använda det när man dimensionerar?
 
Totte_S
andersmc skrev:
Den där spännviddstabellen - jag kan inte bedöma om den är riktig eller inte, men i princip... Vem har gjort den? Vågar man ta ett slumpmässigt valt dokument från Internet och använda det när man dimensionerar?
Näe. Det bör man inte våga. ;) Det var därför jag informerade om vad som låg bakom mina uppgifter. De uppgifter i den tabellen som jag checkat mot andra källor stämmer bra. Jag anser att en tabell som visar på ett logiskt samband mellan dimension och hållfasthet är mer trovärdig än att Nisse svarar "jag för f*n, det håller skitbra!!!" :rolleyes: (Jag tror någon på forumet ligger bakom tabellen, efter att ha svarat på frågor liknande vedeldarens sissådär 15 gånger. Ursprunget var en excelfil som någon senare konverterat till pdf)
För övrigt så gäller din frågeställning precis alla andra svar man får på det här forumet. "Törs du lita på ett svar från en främling på nätet?" Jag utgår från att de som frågar här på forumet gör en bedömning i varje enskilt fall om de skall gå på uppgifterna här, eller kolla efter fler ( säkrare uppgifter. )
Var och en är ansvarig för sina handlingar, vare sig man lämnar svar på ett forum, eller bygger något baserat på uppgifter från forumet. :)
 
Det beror också på om bjälkarna är upplagda över flera upplag eller inte. Om de är det klarar de att spänna över längre sträcka än om bjälkarna bara ligger över två upplag. Men om man kikar på bjälkar av konstruktionsvirke C24 i ett fack på träguiden klarar 45x195 en spännvidd på 3,5 meter vid c/c 600 om undergolvet är limmad spånskiva som då samverkar med bjälkarna.
 
Totte_S
I träguiden som jon_h referar till står det "Bjälkarna förutsätts stagade mot vippning."
Jag antar att man menar tex kortlingar eller kolvning. Kan även balkskor räknas ge erforderlig stagning mot vippning, eller räknas de enbart som infästning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.