Hej
ska köpa en elpatron, 6kW tänkte jag, till vår acktank. Muffen för patronen är 120mm lång, kan man då installera en standardpatron från tex Rinkaby (Backer k200 instickslängd 415mm) eller är det risk för överhettning i muffdelen? Vore väldigt tacksam för tips om detta så att det inte blir fel!

MVH
Stenper
 
Jag fick rådet att muffen inte får vara längre än dess diameter. Har sedan hört att muffen ska monteras svagt uppåtlutande för att förbättra cirkulationen något.


/Vojma
 
Man vill ju ha de aktiva delen i acktanken så det finns vissa elpatroner med 115 mm inaktivdel, tror att ju längre dess bättre. Ring o snacka med en tekniker på Relek, dom har ett stort utbud och verkar kunniga.
Finns även hemsida www.relek.se jag körde med en 4,5 från Rinkaby det hände inte ett smack, temperaturen bara sjönk o sjönk.
 
Hej och tack för svaren! Jo jag misstänkte väl själv att jag måste ha en patron med inaktiv del. Har tittat lite på Relek dom verkar kunna det här och ha ett stort sortiment, ska kontakta dom. Vi har allså 120 mm långa muffar och 120 mm isolering så det kan nog koka i muffen annars. Vet du Silversmeden varför det inte fungerade med den från Rinkaby?

/Stenper
 
Stenper skrev:
Hej och tack för svaren! Jo jag misstänkte väl själv att jag måste ha en patron med inaktiv del. Har tittat lite på Relek dom verkar kunna det här och ha ett stort sortiment, ska kontakta dom. Vi har allså 120 mm långa muffar och 120 mm isolering så det kan nog koka i muffen annars. Vet du Silversmeden varför det inte fungerade med den från Rinkaby?

/Stenper
Det skulle kanske funka bra i en acktank på 500 liter utan muff, men jag tror att den är för liten för en 750 liters. Fast det är klart har du en 750 literstank och ett jätte litet hus så är det en annan sak, man måste liksom räkna på effektbehovet i en fastighet. Har man som max ett uttag på 5 kW när det är ca -25 grader då kan nog en 6 kW räcka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.