Hur lång löptid brukar man skriva på byggkreditiv?
Jag antar att det är ngt som regleras mellan mig och banken då papprena skrivs?

Jag skulle behöva ett kreditiv som är på relativt lång sikt nämligen, ca 2-3 år.
Anledningen är att jag vill i lugn och ro bygga huset och att verkligen allt ska vara klart innan inflytten.
Tror ni att det går att fixa med bankerna?
 
Detta går säkert att ordna. Men varför inte försöka bygga etappvis? Exempelvis om man bygger flera huskroppar eller våningar kan värdera huset stegvis.
 
billy_baver skrev:
Detta går säkert att ordna. Men varför inte försöka bygga etappvis? Exempelvis om man bygger flera huskroppar eller våningar kan värdera huset stegvis.
Du menar att banken kommer ut till bygger typ varje månad och sätter ett värde på bygget?
Går det att göra så, vet du att bankerna brukar kunna acceptera det?

Det blir nog svårt att bygga våning för våning, del för del tror jag men däremot lär man ju som värderingsman/bankman se framsteg löpande varje månad.

Gällande byggkreditiv, visste du mer om längd där?
 
Jag menade väl inte att du skulle stapla våningar. I första hand tänkte jag mer på varianten att i första etappen lämna vindsplanet oinrett; inreda med våtrum till bostad först senare.

Mig veterligen finns ingen gräns för hur långa byggkrediter banker får bevilja. Men jag antar att utlånaren vill ha någon sorts "mellanstationer" för att hålla koll på utvecklingen, som du själv skriver. Regelrätt mellanvärdering tror jag är mer ovanlig. En värderingsman kostar en slant. Men har byggkrediten mycket högre ränta än ett färdigplacerat villalån borde det löna sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.