Hej,

Har sett att längden på borden till rikt och planhyvlar skiljer sig på en del.
Finns det någon tumregel hur länga ämnen som man kan rikta resp planhyvla beroende på bordets längd?
 
En rikthyvel har ju större behov av sin bordslängd än en planhyvel, så det beror ju på.
Kombihyvlarna har nog 50% mindre längd på plandelen än på riktdelen.

Men det är ju fullt möjligt att kompensera ett kortare med med hjälp av ett utmatningsbord i samma höjd.
 
För rikthyvling finns det lika många tumregler som det finns hyvlar:). Ska det vara 100 och stämma även med halvdan hyvlingsteknik och det ska hyvlas snéa plankor så sätter utmatningsbordet längden för vad som kan hyvlas. Tänk en böjd planka, som en banan alltså, när främre delen av bananen glider utanför utmatningsbordet tappar du referensytan.

Detta va ju ett extremfall och det finns workarounds för just bananfallet.

Andra brukar ange 2*utmatningsbordets längd som tumregel. Den regeln härrör nog från att efter den längden så flyttas tyngdpunkten över kanten. Att hålla uppe en tung planka i samtidigt som man försöker föra den kontrollerat över hyveln kan vara aningen trixigt. Stödrullar kan vara till hjälp men svårt att få på exakt rätt höjd.

Annars tror jag hyvelteknik är minst lika viktigt som bordslängd. Men i samtliga fall, ju längre riktbord desto bättre.

Planhyveln är inte alls lika längdkänslig, den hyvlar ju sida 2 parallell mot sida 1. Så länge matningsrullarna orkar hålla nere plankan kan man klara sig med rätt kort bord. Tyngden på ämnet känns mer avgörande än längden på detsamma (förutsatt att ämnet är så långt att dess tyngpunkt hamnar utanför bordet vid in- och utmatning).

Så länge både in och utmatningsrullen är i kontakt med ämnet så brukar det gå bra även med tunga plankor, när bara ena rullen är i kontakt med ämnet (precis i början eller slutet av en planka) inträffar ibland det som kallas snipe. Rullen ensam orkar inte hålla nere ämnet mot planbordet och ämnet trycks upp i kuttern. Åtgärdas ganska enkelt genom att ge ämnet en hjälpande hand underifrån på väg in och ut.
 
  • Gilla
badtastex och 1 till
  • Laddar…
Väl talat Ola
Har man korta bord så kan man faktiskt lära sig att hyvla banan formade plankor på andra sida av böjen dvs man vänder på den banan formade plankan så den kan gunga på bordet. Men jag säger inte att det är lätt men det går.

Pär
 
Bra svar. Det innebär att det inte är någon större skillnad på de flesta kombihyvlarna i samma klass. De jag har tittat på har legat på 1400-1800 mm total bordslängd.
Har man precis klyvt ämnet borde man då som nybörjare klara att hyvla minst 2*längden på utmattningsbordet.
 
mikst skrev:
Bra svar. Det innebär att det inte är någon större skillnad på de flesta kombihyvlarna i samma klass. De jag har tittat på har legat på 1400-1800 mm total bordslängd.
Har man precis klyvt ämnet borde man då som nybörjare klara att hyvla minst 2*längden på utmattningsbordet.
Om du har klyvt ämnet eller ej påverkar inte om det blir rakt i slutänden. Börjar du med en krokigare bit får du dock hyvla mer såklart. Med det sagt krävs det lite träning innan man lätt o snabbt kan rikta långa stycken så att de faktikskt blir raka. Mycket träning är bästa receptet:) En annan aspekt är att det alltid känns säkrare och sköna att hyvla med långa bord där biten aldrig vill vippa av vare sig på inmatnings- eller utmatningsbord. Jag tycker att du ska skaffa dig så långa bord som du har plats till. Jag har 2,7m idag, men nästa hyvel ska ha längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.