Jag kommer att anlita en snickare som monterar mitt modulgarage. Den liggande panelen som kommer i fallande längd, kommer jag dock att sätta dit själv. Jag har en Hitachi spikpistol avsedd för 21 graders spik.

Vilken längd passar bra för att sätta liggande panel?
Tittade på Jula och hittade sedda spikar:
http://www.jula.se/bandad-tradspik-500-pk-362107

Ska jag köra med 65, 75 eller 90 spikar?
 
65 eller 75 funkar väl bra se bara till att du inte skjuter i dom för djupt, blir rätt fula hål då.
 
Längden beror väl i mångt och mycket på vad du fäster in i. Är det inte korsreglat så kommer väl spikreglarna ligga direkt utanpå de stående reglarna och då kan du väl i princip ha hur långa spikar du vill.

Är det korsreglat så kommer dina spikreglar inte ha stöd bakom hela vägen och då bör du välja panelspik så att du inte skjuter hål på vindpappen/duken bakom.
 
Det är raka reglar som är 90 mm.
 
Du har väl luftspalt mellan panelen och stommen?
Borde vara en 28x60 spikläkt/glespanel (eller liknande) utanpå vindpapp/väven.
 
Redigerat:
Vad har luftspalten med längden på spiken att göra?
 
Ömannen skrev:
Vad har luftspalten med längden på spiken att göra?
Inget. mer än att panelen inte spikas i stommen, som jag antar är 90mm.
 
FredrikR skrev:
Inget. mer än att panelen inte spikas i stommen, som jag antar är 90mm.
Stommen är ju stående och spikreglarna är ju också stående vilket gör att om spiken är längre än panelens och spikläktens tjocklek så går den in i stommen.

65 mm spik går utmärkt men 75 brukar vara billigare och det går också utmärkt
 
FredrikR skrev:
Inget. mer än att panelen inte spikas i stommen, som jag antar är 90mm.
Fast det är ju det som har betydelse eftersom man inte vill punktera vindväven!
 
vectrex skrev:
Fast det är ju det som har betydelse eftersom man inte vill punktera vindväven!
Väven är ju klämd mellan stomme och spikregel.
 
Mitt svar var tänkt som en liten 'heads up' då TS svarade att panelen skulle spikas i 90mm reglar, och inte spikläkt.
Men har reglarna bakom spelar det så klart ingen roll om man spikar med 4" spik. :)
Men generellt är väl 60-75mm spik vanligt för panelspikning.
 
Snailman
Jag har all panel på samma nivå alltså inte lockpanel, sen 27mm spikregel under och sedan utegips, så jag har 50mm lång spik (biltema har 50mm 21 gradig maskinspik) , 22+28= 50mm allt längre än 50 mm skulle bara perforera utegipsen.

och jag har inte reglar under spikregeln rent allmänt vill jag inte ha en massa köldbryggor.
 
Redigerat:
Vilken spik ska man satsa på? Biltema, Jula, Hornbach? Någon märke som är mer prisvärt än något annat?
 
Anna1984 skrev:
Vilken spik ska man satsa på? Biltema, Jula, Hornbach? Någon märke som är mer prisvärt än något annat?
Jag har aldrig märkt någon skillnad.

Biltema har bra pris, har nog skjutit 100 lådor 75 och 90 spik förra året köpta på biltema. Inga problem alls.
 
hantverkare1 skrev:
Jag har aldrig märkt någon skillnad.

Biltema har bra pris, har nog skjutit 100 lådor 75 och 90 spik förra året köpta på biltema. Inga problem alls.
Tittade precis på deras hemsida. Är det spiken de kallar trådspik?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.