Efter vi flyttat till ny bostad så har vi problem med att montera upp vår parabol på lämpligt ställe.
Vi kommer få sätta den på garaget och jag funderar på hur lång kabel man kan ha utan problem, gissar på ca 30m?

Sen tänkte jag dela upp kabeln till tre platser i huset då vi för tillfället har TV:n i ett rum men efter alla renoveringar ska flytta den till ett annat.
Kan man utan problem göra detta eller ställer det till problem?

Till slut så tänkte jag kolla om det är skillnad på kvalité på kablarna på tex. Biltema och Clas Ohlson?
 
Hade 100 meter där jag bodde tidigare och splittat till 4 rum utan problem.
 
Köpte kabel senat på Jula, den hade väldigt klen skärm, som lätt gick sönder när man skalade den/skruvade på kontakten, men när den väl var kopplad var det inga problem.
 
Då fortsätter jag som planerat! :)
 
fgo skrev:
Här kan du läsa lite mer om satellit
[länk]

Använder du sat-cr Lnb?
Annars är det ingen höjdare att dela upp signalen på en kabel som kommer från parabolen.
Jag fattar och kan inget om detta...
Har en gammal parabol från Canal Digital och tänkte dra en kabel från den till min mottagare.
Kabeln tänkte jag dela upp till tre MEN endast använda en åt gången och inte ha flera mottagare inkopplade.
Är det bättre med en skar så jag får göra ett byte manuellt på vinden när vi senare ska flytta TV:n till ett annat rum?
 
P-plats skrev:
Är det bättre med en skar så jag får göra ett byte manuellt på vinden när vi senare ska flytta TV:n till ett annat rum?
Ja, en skarv på vinden är bättre. En "avstickare" kallas "stub", och den kan ha dålig inverkan på signalen även om det inte är anslutet något i den andra änden.
 
Då blir det en skarv...
...eller så kan jag ju lägga lite extra kabel på vinden så den räcker ner på bottenvåningen i framtiden. :)
 
Om du har ett lnb med flera utgångar på så kan du ju sätta en diseqc switch med 4utgångar. Då har du säkrat ifall du får för dig att skaffa en tv och Box till .
 
Mattias Axelsson skrev:
Om du har ett lnb med flera utgångar på så kan du ju sätta en diseqc switch med 4utgångar. Då har du säkrat ifall du får för dig att skaffa en tv och Box till .
Nja, här blandar du ihop saker. DiSEqC-switchen låter en box växla mellan olika källor, exempelvis två paraboler riktade mot olika satelliter. Det har i sig ingen koppling till LNB med fler utgångar eller möjlighet att köra flera boxar samtidigt då en switch bara kan styras av en box.
Däremot kan ett LNB med fler utgångar funka bra i detta fall, och då dra en kabel direkt från respektive plats i huset direkt till LNB utan skarvar.
 
alfista skrev:
Nja, här blandar du ihop saker. DiSEqC-switchen låter en box växla mellan olika källor, exempelvis två paraboler riktade mot olika satelliter. Det har i sig ingen koppling till LNB med fler utgångar eller möjlighet att köra flera boxar samtidigt då en switch bara kan styras av en box.
Däremot kan ett LNB med fler utgångar funka bra i detta fall, och då dra en kabel direkt från respektive plats i huset direkt till LNB utan skarvar.
Sant tänkte upponer😁
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.