Till en utbyggnad behöver jag dra in två radiatorer på 1500 W och skulle helst vilja ha en enrörsslinga för det blir lättare att lägga dit. Total längd på slingan blir 30 m. Finns det någon som kan hjälpa mig med vilken dimension som behövs på slingans rör?
 
Hur kan de bli enklare? Jag är ingen rörkrökare, men jag ser ingen som helst fördel/anledning med att ha enrörssystem.. ??
 
Fördelen i mitt fall med enrörsslinga är att total rörlängd blir lite kortare. En annan fördel är att jag slipper de dolda skarvar med T-kopplingar som man vid tvårörssystem måste ha under golvet. Med enrörssystem låter man bara varje enskilt rör både börja och sluta ovanför golvytan. I och för sig blir det inte så stor skillnad på rörlängden till det bortre elementet så frågan gäller även vilken dimension som behövs i ett tvårörssystem med 17 m avstånd till bortre elementet. Någon som vet?
 
Nog kan du väl lägga skarven där rören kommer upp till första elementet?

Du klarar dig nog på 15mm men det hela beror på hur stora förluster som ditt värmesystem "klarar". Är det VP så kanske det kan vara säkrare att gå upp i dimension.
 
får man inte fyra rör som ska igonom golvet vid den första radiatorn då? bakgrunden till min fråga är att jag är orolig för att nästan inget vatten alls går igenom slingan om den är för klen eftersom allt vatten tar vägen genom de övriga radiatorna i huset istället (som alla ligger mycket närmare pumpen och dessutom är inkopplade med gamla 1"-rör)
 
15mm rör kan användas som stam första biten och sedan grena upp sig vid första radiatorn! Fortsätt med 15mm till nästa radiator också.

Eftersom det är tryck i systemet så går vattnet alla vägar som är möjliga. Det behöver du inte oroa dig för tror jag. Jag hoppas en rörmokare kan bekräfta detta! :) Jag har själv ett system som både består av gamla grövre stålrör ut till vissa element men även nyare 15mm rör till andra element. Inga problem!
 
tack injonil,

kan du förklara närmare hur man gör förgreningen på bästa sätt?
 
En T-koppling blir en förgrening.

Om du menar vilken teknik man bör använda så anses nog varmlödat bäst och kanske bör användas om det är dolt. Press och kläm går bra om det är öppet vilket borde gå bra i ditt fall. Alla tekniker är dock tillåtna även dolt, det handlar bara om lämplighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.