Hejsan. Har ett badrum med våtrumsmatta som gjordes för ca 12 år sedan. Har på senare år fått mer och mer mögel i "spillet" från lim/siliconet som är i skarv mellan golv och vägg. Det ser minst sagt tråkigt ut, och som jag ser det så är det ändå "överblivet" lim som bara kan tas bort, då det ligger antingen på golvmattan eller på väggmattan.
Frågan är vad jag mekaniskt ska ta bort det med? Det känns som man skulle vilja använda ett verktyg som är någonstans mittemellan en osthyvel och en hyvel, för att försiktigt skala av det påverkade området. Jag vill inte riskera mattan så knivar man använder i konstiga vinklar går bort.

Förslag? Hur gör proffsen?

Mvh Henrik
Mögelskador vid skarv mellan våtrumsmatta på golv och vägg i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skurborste
 
Det är lim som missfärgats med tiden försök med limtvätt finns på golvfirmorna brukar vara mycket effektivt
 
M magnu skrev:
Skurborste
Testat det till förbannelse. Ingen effekt. Tror det sitter det på djupet
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Det är lim som missfärgats med tiden försök med limtvätt finns på golvfirmorna brukar vara mycket effektivt
Okej, det var ju intressant. Går det "in" i limmet? För jag tolkar det som att möglet sitter på djupet, eftersom mekaniskt arbete med styv borste är lönlöst.
Mvh Henrik
 
Det löser upp limmet har använt sådant i jobbet på lim som suttit i årtionden
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Det löser upp limmet har använt sådant i jobbet på lim som suttit i årtionden
Det låter ju lovande! Något märke/namn du kommer ihåg? Det är inte aggressivt emot själva mattan?
 
Bona men vet inte om dom finns kvar nu det var några år sedan
 
Det skadar inte mattan men luktar lite illa en annan möjlighet är vanlig handsprit det är överraskande effektivt men kanske inte räcker i ditt fall men gör ett försök
 
om det inte funkar, vad finns det för mekaniska lämpliga verktyg? elhyvel? :)
 
Rakblad men tejpa den ena sidan så du inte skär dig använd industriblad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.