Vet inte om jag postar i rätt forum, flytta om det passar bättre i ett annat.

Jag har för avsikt att köpa ett mindre hus och initialt är det mina föräldrar som står för lånen och kontantininsatsen för att om några år när jag och min flickvän har etablerat oss ordentligt på arbetsmarknaden så skall vi ta över ägandet och lån.

Hur lägger man upp ägandet initialt? Min tanke är att det får bli jag, mamma och pappa.

När vi om något år flyttar ägandet (och lånen), till mig och flickvännen (framtida fru), behöver man då betala någon lagfartsavgift (1,5%)?

Hur hade ni lagt upp det för att minimera diverse avgifter och skatt?

Tacksam för svar.
 
Lagfartsavgift betalar du när du blir ägare till fastigheten, alltså när lagfarten skrivs över på dig. Den har inget med lånen att göra.
 
Ok, men när man ändrar ägarförhållandena, från 33 % för mig och 66 % för mina päron till 50% för mig och 50% för min flickvän/fru, vad händer då med lagfartsavgiften?

Eller kan mina päron senare helt enkelt skänka sina ägarandelar till mig och jag skänker dem vad jag är skyldig dem, och min flickvän blir delägare genom att gifta sig med mig. Behöver jag betala någon lagfartsavgift då?
 
Vid gåva betalar du en stämpelavgift på 825 kr och slipper lagfartskostnaden på 1,5%. Tycker du det är för dyrt kan du kanske be dina päron betala.
 
D
Men det krävs att det är en "ren" gåva utan villkor som att ta över lån, skriva revers eller liknande. Så i ert fall så skulle ni egentligen betala lagfartsavgift på 66% i framtiden. Iofs lätt att låtsas om något annat.
 
Om ni är gifta kan ni registrera om det för expeditionsavgiften endast (bodelning).
 
D
Men svårt att vara gifta med sina föräldrar?;)
 
AnneFi
ridax skrev:
Men det krävs att det är en "ren" gåva utan villkor som att ta över lån, skriva revers eller liknande. Så i ert fall så skulle ni egentligen betala lagfartsavgift på 66% i framtiden. Iofs lätt att låtsas om något annat.
Föräldrarna kan ge huset som gåva och sedan kan som låna upp husets värde och ge som gåva till föräldrarna.
 
Tack för goda råd och upplysningar, blir giftermål med päronen och sen med flickvännen ;).
 
ridax skrev:
Men svårt att vara gifta med sina föräldrar?;)
He, missuppfattade kanske frågan då! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.