Hej,

vi planerar tillbyggnad (nytt kök och hall) till befintligt hus.

Jag undrar över vilket undergolv som krävs för att lägga klinker med golvvärme under.

En byggare vi haft hemma säger att man måste ha följande "lager":
1. undergolv / masonit
2. lager med golvvärme (spårade skivor eller annat)
3. golvgips (för stabilitet)
4. klinker

och det känns spontant som att detta kommer att bygga ganska mycket på höjden.

Målet är förstås att hamna på samma brukshöjd (eller kanske undergolvshöjd - vet ej vad som är smartast här) som i befintligt hus och därför är jag intresserad av konstruktiva alternativ som kan minska höjden så mycket som möjligt.

Finns det till exempel extra tjocka spårade skivor som man kan lägga direkt på golvbjälkarna för att slå ihop lager 1 och 2 i beskrivningen ovan?

Hur tjockt måste lager 3 vara minst? Krävs det verkligen? Byggaren påstår att golvet annars rör sig för mycket och att klinkerfogarna kommer att spricka.
 
gjut en platta för tillbyggnad med ingjutna golvvärmeslingor som man gör idag
 
Det är en källare under.
 
Puffar... helt säkert finns NÅGON som har några smarta tips...
 
Regelavstånd i bjälklag CC60 då krävs golvspån och golvgips (alt. flytspackel) innan klinkers
cc30 så räcker det med golvgips innan klinkers.
Jag själv har rivit ut hela mitt gamla golv och "golvbjälkar" Så nu är betongvalvet framme och jag reglar upp nytt genom Nivell-system.
 
Igår stack jag iväg till Hornbach på lunchen och fick de här tipsen:

* Regelavstånd cc30 som enligt Hjrepe, med krysskolvning
* Golvspån direkt på det
* Sedan golvgips med kanaler för golvvärme - "Roth compact system" sa de, men det kanske finns andra liknande från andra leverantörer
* Sen var det bara att lägga fix och klinker direkt uppepå det och det skulle räcka.

Det låter ju som att det blir väldigt stabilt och ändå bygger väldigt lite.

Någon som har synpunkter? Tycks det stämma?

Vet någon hur man lägger isoleringen i golvet med krysskolvar mellan golvbjälkarna? Det lär ju bli några "hål" här och var där kryssen är.
 
Här kommer nästa tips. Riv ut nuvarande golv+isolering mellan facken. Kvar skall finnas blindgolv. Lägg plast över allt. Fäst golvvärme i golvbjälkarna med clips. Gjut EPS ovanpå plasten så det täcker slingorna. Avsluta med flytspackel för finavjämning. Nu har du en isolerad lågbyggande superstumt underlag till klinkers! Med golvvärme. Denna lösning e super!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.