Hej
Har gått och klurat på bästa infästning för mina stolpar i stolpskor.

Stolparna kommer bestå av två 95*45 som jag ställer dubbelt.

Vad tror ni om två franska skruv med bricka 8*50 från ena hållet i något förborrade hål ca 4mm diameter.

Från andra hållet kör jag franska skruv med bricka 8*75 i förborrade hål.

Förborrningen borde förhindra sprickningar. Samt den ena sidan lite längre för att stolphalvorna förankras ytterligare i varandra.

Mvh
Fredrik
 
Jag skulle ha borrat igenom och satt en gängstång med bricka och mutter på var sida.
 
Vad ska du ha stolparna till?
Det påverkar nog vilka svar du får,
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vad ska du ha stolparna till?
Det påverkar nog vilka svar du får,
Hej!
Så sant, de är stolpar för en altan.
Sorry!
 
useless useless skrev:
Jag skulle ha borrat igenom och satt en gängstång med bricka och mutter på var sida.
I mitt fall så har jag tre hål i motsatt diagonal i varje läpp på stolpskon så bara hålet i mitten funkar för genomgående. Om man inte borrar egna förståss i stolpskon.
 
Redigerat:
Peter2400 Peter2400 skrev:
Kommer garanterat hålla, jag föredrar dock Jettingskruv före franska.

[länk]
Eller kopior,
[länk]
Mycket intressanta skruvar. Undrar om kopiorna är mjukare än originalet. Kan verkligen vara värda att testa.
 
Kör vanliga träskruv och limma.
Det syns minst och håller för allt dom utsätts för.:)
 
  • Gilla
Xstola
  • Laddar…
Nej jag menar vanliga träskruv, inte Franskor för det syns ju även om du försänker. Och du behöver inge grova skruvar för att hålla samman en altanstolpe.
Kör vanlig träskruv och limma för utomhusbruk. Du kan även pressa ihop under limningen.
Något annat är överkurs och syns mer enligt mig
 
Alright, men jag menar lämpligast vid fästning i stolpskon. Där vill man ju inte ha försäkring skruv mot stolpsko-läppen.
 
F fredand44 skrev:
Alright, men jag menar lämpligast vid fästning i stolpskon. Där vill man ju inte ha försäkring skruv mot stolpsko-läppen.
23 sekunder in i den här videon har du svaret:)
 
  • Gilla
IsakT
  • Laddar…
Jaha sorry då missförstod jag. Mot stolpskor brukar jag ha 2st franskor diagonalt sedan ankarskruv i resterande hål
 
Kör på ditt förslag om du har det hemma, det kommer att hålla. Jag har använt mig av genomgående 12 mm bult +mutter i mina stolpskor vid altanbygget.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
23 sekunder in i den här videon har du svaret:)
[media]
Kanonbra instruktionsfilm!
Ja de där skruvarna är ju sådana där Jettingskruvar ser det ut som.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.