Jag har en 3-fas-pump i ett borrhål (för dricksvatten).

Ska byta hela paketet inomhus, dvs hydropress, tryckvakt och säkerhetsbrytare / motorskydd.

Blir dock osäker på lämplig modell av just motorskydd / brytare.

En säkerhetsbrytare är väl bara en strömbrytare, typ en sån här?
https://www.ahlsell.se/products/el/...ytare/sakerhetsbrytare/plastkapslade/3135760/
Plastkapslad säkerhetsbrytare med svart vred för 3-fas-system, märkt med tekniska specifikationer.
Ett motorskydd skyddar väl däremot för t.ex. fasbortfall och en del annat? Men de finns i flera olika utföranden, någon som kan ge ett råd kring vad man behöver?
 
Du får välja motorskydd efter pumpens märkström. Och när du ändå gör ett större byte välj ett kontaktormotorskydd som manövreras av tryckströmbrytaren. Då får du en anläggning som inte slits på samma sätt som om du låter brytaren koppla motorn direkt.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Har du någon dokumentation på pumpen? Ett motorskydd är ett skydd mot överbelastning. Det löser ut om det går för hög ström som riskerar att överhetta motorn. Exempelvis om den sitter fast eller en fas saknas. Du behöver ett motorskydd som du kan ställa in på rätt ström för pumpen. Har du ingen information om pumpen så kan du titta vad det gamla motorskyddet är inställt på.
 
Det är egentligen inte min pump utan en grannes som jag lovade hjälpa. Gamla installationen är under all kritik så jag vågar inte lita på att gamla motorskyddet är korrekt inställt. Men kanske man kan prova sig fram och sänka sakta tills det börjar lösa ut, och sen ställa det typ 10 % högre än det?

Får jag rätt produkt om jag söker på ett kontaktmotorskydd då?
 
Har du möjlighet så mät strömmen under drift så går det att välja rätt från de standardvärden som täcker ett par motorstorlekar var. Och sök på kontaktormotorskydd det är helt rätt beteckning.
 
GK100 GK100 skrev:
Har du möjlighet så mät strömmen under drift så går det att välja rätt från de standardvärden som täcker ett par motorstorlekar var. Och sök på kontaktormotorskydd det är helt rätt beteckning.
Tack.

Ja det är smart att mäta så klart. Ska göra det imorgon.

Dock, om jag söker på kontaktmotorskydd på t.ex. Ahlsell så får jag en enda träff: https://www.ahlsell.se/products/ventilation/styr--regler/motorskydd/motorskydd/6611071/

Känns som att det borde finnas mer att välja på, kanske det finns ett annat namn på dem också?
 
Kontaktormotorskydd ger många och korrekta träffar. Så in med "or" i ordet så går det bättre.
 
  • Wow
martinradbo
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Kontaktormotorskydd ger många och korrekta träffar. Så in med "or" i ordet så går det bättre.
Nu är förhoppningsvis lämpligt motorskydd inköpt och delvis monterat. Se bilder och kopplingsscheman nedan.

In med tre faser uppe och ut där nere. Inga konstigheter och det fungerar fint.

Men sen blir jag osäker. Kan jag koppla in tryckvakten på ngt sätt så att den styr kontaktorn istället för att bryta alla tre faser som man normalt sett gör med tryckvakten?



Motorskyddskåpa med start- och stoppknappar för elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Motorskyddsbrytare med kopplingsschema, märkt med L1, L2, L3 för inkommande faser och T1, T2, T3 för utgående.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektriskt kopplingsschema för motorskydd och kontaktor med märkningar för tre faser och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går hur bra som helst, bara klipp den som går till A 1 och skarva in en 3 ledare till den som går till en av polerna på tryckvakten. Då jobbar kontaktorn i stället för tryckvakten och motorskyddet 95 - 96 finns med kretsen. Som bonus får du 2 kontakter i tryckvakten att använda om den första säger upp sig.
 
J jonaserik skrev:
Går hur bra som helst, bara klipp den som går till A 1 och skarva in en 3 ledare till den som går till en av polerna på tryckvakten. Då jobbar kontaktorn i stället för tryckvakten och motorskyddet 95 - 96 finns med kretsen. Som bonus får du 2 kontakter i tryckvakten att använda om den första säger upp sig.
Hmmm, är du säker? Hela kretsen med A1,A2, 95/96, 23, 24 m.m. känns som att man matar kontaktorn med två faser (L1 och L3). Om man bryter den kretsen, oavsett var, så slår kontaktorn ifrån.

Så långt allt väl. Men efter en sån brytning måste man trycka på motorskyddets TILL-knapp (vilket i praktiken är att sluta 23 och 24. Jag provade att koppla in mig nånstans i kretsen förut och fick precis det beteendet.

Eller är det något jag missar?
 
Rättsom du tänker. Lite snabb här, men om jag varit på plats så blev det annat. Koppla in tryckvakten på 24 -23 och då ska dom inte vara kopplade på kontaktorn. Så blir det samma som att starta upp med knappen och bryter ner kontaktorn när tryckisen bryter. Med tryck på knappen i nuvarande koppling så självhåller kontaktorn sig själv, tills en inkommande spänning bryts. Det är för konstant drift enligt skissen.
 
Koppla in tryckvakten som en ersättare för 23-24 - i princip flyttar du ut den brytaren till tryckvakten.
 
Tack @jonaserik och @Bo.Siltberg .
Det är logiskt att ersätta 23/24 ("startknappen") med tryckvakten. Det bör fungera.
Dock missar man ju möjligheten att starta och stoppa med grön och röd knapp på motorskyddet. Ja stoppknappen fungerar så klart, men inte start. Nu kanske ni säger att varför skulle man vilja det, men i framför allt läget när man håller på att testa systemet med rätt tryck m.m. så kan det vara skönt att kunna detta. Dock inte sen i vardagen då man aldrig rör systemet :)

Jag har ju förr alltid låtit alla tre faser gå via tryckvakten. Följdfrågan blir naturligtvis om det är så viktigt att "låta kontaktorn göra jobbet" eller om man kanske lika gärna skulle göra på det gamla sättet (alla faser via tryckvakten).

Bara en fundering...
 
Vad för tryckvakt har du, en del har en knapp/brytare på sig för att stoppa driften på sig.
 
J jonaserik skrev:
Vad för tryckvakt har du, en del har en knapp/brytare på sig för att stoppa driften på sig.
Kan inte namnet, men det är i min värld en standard tre-fas tryckvakt utan några knappar på sig. En sån där man ställer trycket med en ratt och tryckskillnaden med en slags skruv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.