Hej,

Allt började i våras - vi tog in offerter från 10 olika målerifirmor. Det som skall målas är huvudfastigheten om ca 180 kvm, garage om ca 110 kvm samt ett teknikhus om 15kvm. Fasadtvätt, täcka och maskera allt, 2 strykningar skulle ingå.

Vi fick svar mellan 65 och 200.000, sållade bort de som bevisligen inte ville ta jobbet och de som inte hade någon koll och stod kvar med 3 olika firmor. Kollade upp dem lite och insåg att en av dem hade sex eller sju konkurser de senaste 3 åren bakom sig och ägaren till en hade flertalet misshandeldomar och vapenbrott i sitt register.

Vi valde alltså en firma som låg någonstans i övre prisklassen av mitten. Firman funnits sedan sent 80 tal och helt okej betyg på rejta och offerta. Avtal inklusive bilagor där det framgick vad som skulle göras upprättades och signerades. Arbetet skulle påbörjas första veckan i Augusti.

När det började dra ihop sig dyker en polsk kille upp som körde ut högtryckstvätt, färg och ställning. Sedan kom 2 killar från Georgien och började tvätta och måla. De körde högtryck i 45 graders vinkel mot lockpanelen så det sprutade ut vatten bakom ner mot dropplåtarna, de körde högtryck rakt in i en PAX fläkt så det sprutade i hela teknikrummet och de körde på rutorna så fönsterfärg släppte. Sedan började de måla. Vi frågade om de inte skulle skruva ner saker som sitter på fasaden och vindplåtar - men de sa att de skulle täcka allt och att färgen trots allt är vattenlöslig.

Efter två veckors målande var de då klara. Eller ja, definitionen på klar är tydligen lite flytande och vi kunde snabbt konstatera att vi inte var nöjda. Fasaden var inte målad två gånger (gamla färgen lyste igenom på flera väggar), vindskivor inte ens målade en gång, ingenting var av-maskat, färg saknades på fönster, plåtarna var gråprickiga av spilld färg, utebelysning och bredbandsutrustning som är monterad på fasaden var kladdiga, infälld belysning i takfot övermålad, färg på trall och stenläggning osv.

Vi ringde till den Polska killen som vi har haft all kontakt med som kom ut, höll med om att det såg hemskt ut och sa att de skulle komma och fixa. De frågade om de kunde lacka om all plåt och vi sa att de kunde försöka men vi kommer inte slutgodkänna något som inte ser bra ut. Polska killen markerade problemområden med målartejp och de målade och rapporterade sedan att allt var klart. Det var det inte. Fortfarande trärent på fönster, kladd på hälften av plåtarna, och dessutom hade de försökt att måla vissa ställen av stuprör och vindplåtar. Man ser direkt vad som är målat och inte eftersom allt är flammigt.

Nytt besök av polska chefen och han tyckte också det ser för jävligt ut, han undrade om vi ville ge samma killar en chans till - vilket vi avböjde Hans bästa målare skulle komma.Vi kom överens om att samtliga väggar skulle strykas en gång till då vissa fortfarande knappt var målade en gång.

De dök upp, var vansinniga att chefen sagt att det var en enkel ommålning när de förstod att även plåten skulle fixas. De höll på och är nu klara och har packat ihop. Jag och min fru har tillsammans med en annan målare gjort en lista över vad som är fel och några av de grövsta är:

Färg saknas på vissa väggar
Takfoten är struken åt fel håll (dvs de har målat tvärs plankans längd)
De har försökt täta springor med färg istället för fog
Det är kladd på samtliga fönsterpartier - dvs samtliga karmar och fönster måste målas om
Färg på trall och stenläggning
Rhodedendron buske helt täckt i färg och halva är nedstampad och bruten
Samtlig ytterbelysning, eluttag, övervakningskameror och wifi-antenner är nedkladdade
All plåt inklusive vindskivor och stuprännor är fläckvis målade och helt flammiga

Vi blev förbannade och polska chefen var ute men sa att det är chefen från målerifirman vi har avtal med som kan ta beslut kring eventuell rabatt på fakturan. Denna chef skulle komma förra veckan, men dök aldrig upp - så ny tid är bokad nästa vecka.

Jag vill egentligen säga att jag kan tänka mig att betala halva färgen för det är halvrisigt målat och att de kan glömma att få en spänn för arbete. Men eftersom jag måste byta all plåt kan vi låta udda vara jämt och de får 0 av mig. Samtidigt förstår jag att det är en orimlig linje att följa - så vad skall jag lägga mig? Bifogar några kort hur det ser ut när de sagt att de är klara:

Slarvigt målat hus med synliga springor och bristande täckning på fasaden och takfot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämnt målad fasad med synliga strykningar och trä som lyser igenom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dåligt målad husvägg med synlig gammal färg nära marken och över grusbelagd yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husfasad med slarvigt målad stupränna och vindskiva, med tydliga färgkladdar och olämplig färgbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasaddetalj med dåligt målningsarbete och kladdig färg på fönsterkarm och glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämnt målad husfasad med synligt slitage och otillräcklig täckning, med skuggor över bristfälliga ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Scsi
  • Laddar…
G Gillinger43 skrev:
Hej,

Allt började i våras - vi tog in offerter från 10 olika målerifirmor. Det som skall målas är huvudfastigheten om ca 180 kvm, garage om ca 110 kvm samt ett teknikhus om 15kvm. Fasadtvätt, täcka och maskera allt, 2 strykningar skulle ingå.

Vi fick svar mellan 65 och 200.000, sållade bort de som bevisligen inte ville ta jobbet och de som inte hade någon koll och stod kvar med 3 olika firmor. Kollade upp dem lite och insåg att en av dem hade sex eller sju konkurser de senaste 3 åren bakom sig och ägaren till en hade flertalet misshandeldomar och vapenbrott i sitt register.

Vi valde alltså en firma som låg någonstans i övre prisklassen av mitten. Firman funnits sedan sent 80 tal och helt okej betyg på rejta och offerta. Avtal inklusive bilagor där det framgick vad som skulle göras upprättades och signerades. Arbetet skulle påbörjas första veckan i Augusti.

När det började dra ihop sig dyker en polsk kille upp som körde ut högtryckstvätt, färg och ställning. Sedan kom 2 killar från Georgien och började tvätta och måla. De körde högtryck i 45 graders vinkel mot lockpanelen så det sprutade ut vatten bakom ner mot dropplåtarna, de körde högtryck rakt in i en PAX fläkt så det sprutade i hela teknikrummet och de körde på rutorna så fönsterfärg släppte. Sedan började de måla. Vi frågade om de inte skulle skruva ner saker som sitter på fasaden och vindplåtar - men de sa att de skulle täcka allt och att färgen trots allt är vattenlöslig.

Efter två veckors målande var de då klara. Eller ja, definitionen på klar är tydligen lite flytande och vi kunde snabbt konstatera att vi inte var nöjda. Fasaden var inte målad två gånger (gamla färgen lyste igenom på flera väggar), vindskivor inte ens målade en gång, ingenting var av-maskat, färg saknades på fönster, plåtarna var gråprickiga av spilld färg, utebelysning och bredbandsutrustning som är monterad på fasaden var kladdiga, infälld belysning i takfot övermålad, färg på trall och stenläggning osv.

Vi ringde till den Polska killen som vi har haft all kontakt med som kom ut, höll med om att det såg hemskt ut och sa att de skulle komma och fixa. De frågade om de kunde lacka om all plåt och vi sa att de kunde försöka men vi kommer inte slutgodkänna något som inte ser bra ut. Polska killen markerade problemområden med målartejp och de målade och rapporterade sedan att allt var klart. Det var det inte. Fortfarande trärent på fönster, kladd på hälften av plåtarna, och dessutom hade de försökt att måla vissa ställen av stuprör och vindplåtar. Man ser direkt vad som är målat och inte eftersom allt är flammigt.

Nytt besök av polska chefen och han tyckte också det ser för jävligt ut, han undrade om vi ville ge samma killar en chans till - vilket vi avböjde Hans bästa målare skulle komma.Vi kom överens om att samtliga väggar skulle strykas en gång till då vissa fortfarande knappt var målade en gång.

De dök upp, var vansinniga att chefen sagt att det var en enkel ommålning när de förstod att även plåten skulle fixas. De höll på och är nu klara och har packat ihop. Jag och min fru har tillsammans med en annan målare gjort en lista över vad som är fel och några av de grövsta är:

Färg saknas på vissa väggar
Takfoten är struken åt fel håll (dvs de har målat tvärs plankans längd)
De har försökt täta springor med färg istället för fog
Det är kladd på samtliga fönsterpartier - dvs samtliga karmar och fönster måste målas om
Färg på trall och stenläggning
Rhodedendron buske helt täckt i färg och halva är nedstampad och bruten
Samtlig ytterbelysning, eluttag, övervakningskameror och wifi-antenner är nedkladdade
All plåt inklusive vindskivor och stuprännor är fläckvis målade och helt flammiga

Vi blev förbannade och polska chefen var ute men sa att det är chefen från målerifirman vi har avtal med som kan ta beslut kring eventuell rabatt på fakturan. Denna chef skulle komma förra veckan, men dök aldrig upp - så ny tid är bokad nästa vecka.

Jag vill egentligen säga att jag kan tänka mig att betala halva färgen för det är halvrisigt målat och att de kan glömma att få en spänn för arbete. Men eftersom jag måste byta all plåt kan vi låta udda vara jämt och de får 0 av mig. Samtidigt förstår jag att det är en orimlig linje att följa - så vad skall jag lägga mig? Bifogar några kort hur det ser ut när de sagt att de är klara:Han etalade (om han inte betalat skulle jag försatt honom i konkurs och om det var en enskild firma även begöär innehavaren i konkurs.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Nu skall du göra så här. Måleriförbundet har besiktningsföretag MÅLERIFAKTA tror jag det heter eller kolla på https://www.maleriforetagen.se/maleribranschen/besiktning-av-maleriarbeten/ Ge dem uppdrag att besiktiga arbetet. Ta in en offert från en etablerad målerifirma att åtgärda det som målerifakta klagar på.
Meddela måleriföretaget att du kommer att betala överenskommet pris MINUS det pris det kostar att rätta till alla felen. Misstånker att det inte är du som blir skyldig pengar utan målarklantarna som blir skyldiga dig pengar. Sen kan du antingen stämma målerifirman på det du skall ha eller svälja det som läropengar MEN betala INGENTING förrän du vet vad det kostar att få alla felen åtgärdade. DET är dyrare än du tror.
Jag hade en kakelstättare som MÅLERIFAKTA underkände arbetet i badrummet. Han skulle haft 50.000 för arbete inkl. material men i stället blev han skyldig 75000 när SKANSKA gjorde om jobbet (rev ner och satte upp ny kakel).
 
Redigerat:
  • Gilla
connywesth och 4 till
  • Laddar…
jaktstugan jaktstugan skrev:
Nu skall du göra så här. Måleriförbundet har besiktningsföretag MÅLERIFAKTA tror jag det heter eller kolla på [länk] Ge dem uppdrag att besiktiga arbetet. Ta in en offert från en etablerad målerifirma att åtgärda det som målerifakta klagar på.
Meddela måleriföretaget att du kommer att betala överenskommet pris MINUS det pris det kostar att rätta till alla felen. Misstånker att det inte är du som blir skyldig pengar utan målarklantarna som blir skyldiga dig pengar. Sen kan du antingen stämma målerifirman på det du skall ha eller svälja det som läropengar MEN betala INGENTING förrän du vet vad det kostar att få alla felen åtgärdade. DET är dyrare än du tror.
Jag hade en kakelstättare som MÅLERIFAKTA underkände arbetet i badrummet. Han skulle haft 50.000 för arbete inkl. material men i stället blev han skyldig 75000 när SKANSKA gjorde om jobbet (rev ner och satte upp ny kakel).
Okej - så ringa dem imorgon och få hit någon som är etablerade och anslutna. I can do that.
 
Okej. Problem

Målaren var ute och vi kom överens om att vi tar in en oberoende besiktningsman. Så långt allt bra.

Kontaktade måleriföretagen enligt tips ovan som dock meddelade att de inte kan besiktiga eftersom målaren som utfört arbetet inte var ansluten. De hänvisade till sveriges byggingenjörer.

Pratade med dem och de hänvisade till sökfunktion på hemsidan. Ringt runt hela dagen men bara hittat en (1) som kan göra en besiktning till en kostnad av 7000

Är detta rimligt eller har ni förslag på alternativ väg framåt? Antar att kostnaden för besiktning hamnar på mig...eller?
 
Besiktningskostnaden hamnar på dig, eventuella ombesiktningar hamnar på företaget. Men du får troligen betala även fakturan på ombes. och sedan dra det mot fakturan från företaget. Och den kan ju i praktiken bli negativ, ser det ut som. Du kommer att ha väldigt svårt att få något "skadestånd", var nöjd om du slipper betala för eländet.
 
Uppfattat. Men har jag förstått det rätt att resultatet av besiktningen blir ett underlag att be andra målare utföra för jag får väl inga priser?

Är jag på rätt spår med sbr?
 
jaktstugan jaktstugan skrev:
Nu skall du göra så här. Måleriförbundet har besiktningsföretag MÅLERIFAKTA tror jag det heter eller kolla på [länk] Ge dem uppdrag att besiktiga arbetet. Ta in en offert från en etablerad målerifirma att åtgärda det som målerifakta klagar på.
Meddela måleriföretaget att du kommer att betala överenskommet pris MINUS det pris det kostar att rätta till alla felen. Misstånker att det inte är du som blir skyldig pengar utan målarklantarna som blir skyldiga dig pengar. Sen kan du antingen stämma målerifirman på det du skall ha eller svälja det som läropengar MEN betala INGENTING förrän du vet vad det kostar att få alla felen åtgärdade. DET är dyrare än du tror.
Jag hade en kakelstättare som MÅLERIFAKTA underkände arbetet i badrummet. Han skulle haft 50.000 för arbete inkl. material men i stället blev han skyldig 75000 när SKANSKA gjorde om jobbet (rev ner och satte upp ny kakel).
Håller med dig detta var ett riktigt klantigt utfört uppdrag. Håller fullkomligt med dig av din nyanserade analys och åtgärdsförslag, helt rimliga åtgärder.

Men jag vill även säga att kunden hade gjort ett hyfsat grundarbete genom att begära flera offerter. Men sannolikt var Polackerna som utförde jobbet från en underentreprenör som inte hade den goda historiken som Huvudentreprenören hade i bagaget.

Men en lärdom kan ju vara att man som kund ska godkänna varje hantverkare som är involverad och att man ska vara försiktig med vilka personer man godkänner.

Så funkar det i min egen bransch (IT-branschen, där får leverantören sällan byta ut en enskild medarbetare utan kunden ska godkänna varje enskild person).

Men en annan lärdom är väl att det inte räcker med att få 10 offerter utan man behöver fler till antalet eller gå genom an kanal somhar en viss grundnivå på de enskilda hantverkarna. Kanske inte tillåta "utländska" hantverkare (även om det finns många bra så kan det vara svårt att kolla upp god referenser). Vad vet jag. Det var bara förslag för att undvika misstag eller minska konsekvenserna av misstag i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.