Hej!
Bor i ett hus med boyta på 75kvm och relativt öppen planlösning. Eldar idag med pellets men har tittat lite på alternativ och då en luft-luftvärmepump från Qlima (https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...mepumpar-luft-luft/luft-luftvarmepump-417084/).
Skulle den kunna fungera i vårat hus eller kommer vi behöva elda ändå för att få någon värme?
I badrummet har vi elgolvvärme så där får vi värme utan pelletsen.

Bifogar en planritning och markerat med rött där jag tänker att man skulle placera den.

Luft-vatten eller bergvärme är inget alternativ i dagsläget.
 
  • Planritning över ett enplanshus med markerat område för installation av luft-luftvärmepump i vardagsrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bör kunna funka.
Ett råd är att titta på grejor från "seriösa" leverantörer. Kostar kanske några 1000-lappar mer, men brukar löna sig i långa loppet (dritsäkerhet/service etc).
 
A
Det är väl rätt tänkt
Fast pumpen i sig är ju ingen hit.
Men vill du installera själv för att håla nere investeringens kostnad...
Tänker då långsiktigt dvs mer än några år så tjänar du på att köpa en märkespump från en seriös aktör
 
Har du ett vattenburet system idag så tycker jag det låter dumt att installera en luft-luft. Det kommer inte bli samma komfortvärme.

Eller du kanske har nån form av pelletskamin eller liknande idag?
 
Köp en Mitsubishi i stället så får du en bra pump med mycket låg ljudnivå!

Vi har en sådan som tar hand om hela husets värmebehov. Och låter inte, 19 dB.
 
Köp definitivt en kvalitetspump om du skall ha den i bostadshuset.
Fick en Panasonic nz25 installerad ugår. Låter inget jag kan höra på quiet mode. 16 inkl installation. Tog gubben två timmar sen var det klart.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
G guggen skrev:
Köp definitivt en kvalitetspump om du skall ha den i bostadshuset.
Fick en Panasonic nz25 installerad ugår. Låter inget jag kan höra på quiet mode. 16 inkl installation. Tog gubben två timmar sen var det klart.
Två timmar det måste vara mycket slarv då
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Tack för alla svar hittills.
Låter som att en luft-luft kan fungera iaf för att värma upp huset?!
Förstår att en dyrare enhet är bättre.
Någon som har den jag länkat och kan ge sin syn på den?
 
Hur får du varmvatten idag? Värms det med pellets får du ju fortsätta elda för att få varmvatten. Alternativt sätta in en eldriven varmvattenberedare.
 
Dheri Dheri skrev:
Hur får du varmvatten idag? Värms det med pellets får du ju fortsätta elda för att få varmvatten. Alternativt sätta in en eldriven varmvattenberedare.
Har varmvattenberedare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.