Jag har ett vidbyggt garage (från -73) med betongplatta som tak (altan ovanpå). Jag har idag sunkig cellplast i innertaket som jag håller på att ta ner. Jag vill nu pimpa garaget rejält med bla ett snyggt innertak, men med lägsta möjliga bygghöjd. Jag har inte mycket mer än 6-7 cm att spela på ovanför port och dörr. Jag är inte expert på brandskyddsregler men eftersom väggar och tak är helt i betong tror jag det är ganska fritt. Synlig cellplast går dock bort, det brinner ganska bra...

De val jag har är:

1) Måla direkt på betongen. Det är ganska mycket jobb att slipa hela taket helt rent (mkt svårt att få bort de sista resterna av limmad cellplast) och ytan är dessutom ganska grov och med spår av gjutformen. Men det kanske inte spelar ngn roll i ett garagetak, även om jag strävar efter att få det snyggt. Säkert billigaste lösningen och ger mest takhöjd.
2) Regla upp med stålprofiler uppe i hörnen och sedan hänga hattprofiler/sekundärreglar med några avbärningspunkter på mitten och därefter takgips. Det lär inte blir mer än 4 cm bygghöjd. Nackdelar är att enkelgips är skört om man kommer emot det med ngt. Det går ju att sätta OSB eller ytterligare gips bakom men då är det ytterligare ett moment.
3) Upp med 22x95-brädor (spikplugg) och sedan akustikskivor i träbetong (skivor av spunnen träull dränkt i betong). Bra akustik och bra brand- och fuktegenskaper. Dyrare än gips men ändå rimligt.
4) Regla upp med stål eller trä och sätta mineritskivor. Klarar brand och de är stabila att montera saker i. Skivorna kostar ett par hundra per kvm, men man slipper ju spackla och måla.
5) Låta en murare putsa hela taket slätt och sedan måla. Kanske dyrast men minst arbetsinsats för mig. Och tid är ju pengar...
6) Andra smarta alternativ?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.