Det är ju ett oljat golv så en del underhåll kommer krävas, som på alla oljade golv. Vi ska också ha ett oljat golv, även i köket. Fördelen med ett oljat golv till skillnad från ett lackat är att du kan laga det oljade och fortfarande få ett bra resultat. Ett lackat golv är näst intill omöjligt att få till det med om det blir några skador.
Huruvida det är bra eller dåligt i ett kök. Ja, lika bra som något annat. Lite spill klarar alla golv. Vissa har fått för sig att ett klinkergolv skulle vara bättre, och det kanske det är om du spiller och direkt kan torka upp. Men vid ett läckage hjälper inget klinkergolv så länge det inte är fuktspärrat under.
 
Väldigt snyggt!

Men, kan säga att vi hade oljad ekparkett innan. Nu när vi renoverar var vi tvunga att lägga nytt golv eftersom det förra inte låg under bänkskåpen. Vi valde inte oljat igen, basert på erfarenheten från det förra.

Förbannat snyggt, men trots att vi oljat in det efter alla rekommendationer är det känsligt mot spill. Mellan vask och diskmaskin blir det fläckar, hur noga man än är att torka upp efter sig.

Vi valde istället ett mattlackat ekgolv. Inte lika snyggt kanske, men lite mer praktiskt mot vattenstänk. Självklart är det en nackdel att det inte går att reparera vid stora skador, men i det stora hela kändes det mest lämpat för våra köksrutiner i alla fall.
 
Vi valde att lägga klinker i 'produktions-delen' av vårt kök, just av anledningen att unvika skador på golvet, fläckar och inoljning. Hitintills har det funkat jättebra (ta i trä). Vi har ännu (över ett år) inte tappat något skört i golvet och plattorna står pall för allt.
Vi lade med smal och väl uppfylld fog så det samlas inte heller mycket skräp i fogarna. I 'konsumtions-delen' har vi sidenlackad parkett.

Detta är en lösning vi kan rekommendera, den funkar faktiskt väldigt bra.
 
Vi har oljat skeppsgolv från Junckers i köket och har inte upplevt några problem med det, det är hur tåligt som helst mot spill o dyl. (då har vi ändå tre barn i åldrarna 2-10 år) jag kan tänka mig att kvaliteten skiljer från golv till golv och man får nog vad man betalar för.
Som du ser så får du många olika svar på hur man har valt att lösa det med golvet i köket, men för mig var det bara trä som gällde, klinker har man enl. mig i hall o badrum och ingen annan stans.
 
Vi körde grå högblank granit. Bra, tåligt, snyggt men lite halt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.