Ngn som har koll på var jag köper ett litet elverk som räcker till att driva en cirkulationspump samt en ny vedpanna(elfläkt+laddomat)
 
Jag har för mig att det finns någon sorts automatik som kan kopplas ihop med cirk-pumpen och fläkt i pannan .
Det är typ ett bilbatteri som laddas.
Funkar som batteribackup.
Men jag vet inte vad de heter, någon som vet???
 
Finns ju lite olika alternativ, ett vanligt elverk går väl att få tag på lite varstans t.ex. Jula, Clas Ohlson m.fl. eller en UPS kopplad med ett lite större batteri (inbyggda batteriet räcker c:a 15min vid full last) så får du en automatisk övergång.
 
Vill du ha nånting dom går in automatiskt är ett sk nödströmssystem lämpligt. Dessa räcker ca ett halvt dygn beroende på belastning och batterikapacitet. Vill du ha något som klarar flera dygn är nog ett bensin eller dieseldrivet elverk att föredra. Relek och Energiekonomi är exempel på två tillverkare av nödströmssystem.
 
Jag köpte ett kina-verk på 650 watt från Rusta för samma ändamål. Kostade 599 kr :) Har kört det några gånger och det funkar finfint faktiskt, går tyst också. Förvaras varmt i pannrummet så det ska vara lättstartat. Livslängden kanske inte är så jättebra på dessa men det bör inte ha så stor betydelse, bara det håller den gången det blir avbrott.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.