Fulkemisten
Ska installera downlights i köket. Vill ha Hide-a-light Multi 1202 och elektrikern fick ingen ordning på det sist han var här. Nu har han bett mig köpa grejorna (troligen så att han slipper åka flera vändor till grossist som förra gången). Vi skippar diskussionen om huruvida han skulle och borde veta vilket drivdon som funkar.
Således. Vilket drivdon funkar? Jolly? Det är tre spottar och i serie eller parallellt spelar ingen roll. De ska kunna dimmras med återfjädrande tryckknapp.
https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/downlights/minidownlights/1202-multi-_-51255
 
Fulkemisten
Ok. Förstår på produkttexten att den där har inbyggd dimmer? Eller har jag missuppfattat det? Då borde den funka.
 
Redigerat:
Den har dimmerfunktion som du lämpligen styr med en återfjädrande strömbrytare.

Text beskriver hur man reglerar ljusintensitet med en knapp för en LED med dimmerfunktion.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Ah. Här kan ha varit det som var lurigt. Det finns en annan produkt som verkar lika (helt olika E-nummer) men som t ex drivs av konstantSPÄNNING istället. Inte helt hundra på vilken jag vill ha. Jag har någon av typerna i både badrum och hall sedan tidigare. Oklart vilken då den bara är specad som Multi 1202 på de materiallistor jag har. Spelar det någon roll? Fattar att det länkade drivdonet kanske inte funkar till båda sorterna? Eller?
https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/downlights/minidownlights/1202-12v-_-265655#variantlist
 
Det länkade drivdonet klara genom omkoppling, både konstantspänning och ström.
Etikett med texten "Drivdonsmodell Konstantström, Konstantspänning" som beskriver en drivdonsinställning.

Det gäller att hålla reda på vilken princip som LED-spottarna använder när inkoppling ska ske annars är risken att man bränner dioderna.
 
Fulkemisten
Jo. Jag fattar. Ska den andra typen kopplas i serie också eller är det parallell som gäller?
 
"den andra typen" är av konstantspänningstyp, kopplas parallellt.
Står det ex. 12 V på spottarna kan man utgå från att det är konstantspänning, (=parallellkoppling) anges det en strömstyrka, 350, 700 mA är det konstantström (=seriekoppling) det handlar om.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Toppen. Tack för hjälpen.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.