Jag har eget vatten från borrad brunn som har mycket karaktär så att säga: järn och kalk finns det rikligt av, förut fanns det svavellukt också men det fick jag bukt med genom att installera en liten luftinjektor. Själv har jag bott här så länge så det smakar som vilket kranvatten som helst men jag har två fristående fastigheter som jag hyr ut och mina hyresgäster gillar inte smaken av järn och kalk. En komplett filteranläggning skulle innebära att gjuta en platta och bygga ett hus ovanpå brunnen följt av en investering på många tiotal tusen i en tar-bort-allt-filteranläggning. Att dra in kommunalt vatten kostar ännu mer.... Så det jag vill göra för att kunna erbjuda dricksvatten är ett sånt där filter man har under köksbänken bara, jag har sett såna ibland, en eller två burkar som sitter på ledningen fram till kranen och som pallar med det lilla flöde som går till en enda kran. Nån som har erfarenhet av såna? Jag förstår att det är en underhållskostnad och visst arbete med att byta filter i intervaller men det är OK, jag vill bara hitta grejerna man ska ha så jag slipper se gästerna med en vattendunk.... Jag har tagit ett par vattenprover och injektorn har tagit kål på 100 % av lukten så det enda som behövs är nån liten burk som får väck järn och kalk.


Såg t.ex denna på nätet: http://www.billiga-vattenfilter.com/14-sma-dricksvattenfilter .
är den något att ha?
 
Nu vet jag inte vilken mängd vi järn, kalk vi pratar om. Men genom syreaktiveringen för att ta bort svavelvätet så skapar man järnoxid. Det är inte bra för rör och vvs-installationer. Att sätta in ett patronfilter kan lösa dina problem hyfsat om det är mindre mängder järn. Omvänd osmos är en reningsmetod för att ta bort lösta ämnen, typ salt och joner. Att försöka rena järnoxid med ett sådant är som att rena tennisbollar med ett kaffefilter. Dom kommer inte igenom men det får inte plats med så många. Det kommer att bli en orimlig kostnad.

Jag skulle nog rek. Att se på en lösning för hela anläggningen. Det finns kombifilter som tar hand om alla dom problemen. Det blir billigast i längden.

Lycka till och god fortsättning!
 
Har inga aktuella värden men man kan säga att det är: mycket....

I provresultat jag har från 2006 har jag 0,950 mg/l järn FE och calcium finns inte med av någon anledning. Totala hårdheten är 21,000 dh.

Mangannivån var 1,900 mg/l vilket en leverantör av varmvattenberedare trodde var orsaken till fortsatt dålig lukt i en lägenhet även efter installation av luftinjektorn, tydligen reagerar manganet med en offeranod i den beredaren.

Angående bra och inte bra för ledningarna: Självklart fälls det ut inuti rören, nån gång om året brukar jag stänga huvudventiler och tömma ut lite vatten, sen skicka på igen, trycksmälllen brukar då skicka iväg en hel del blodrött vatten som man inte ser annars så jag tror jag håller undan lite grand på så vis så det inte blir fullt i ledningarna. Sen har jag även sett i alla badrum jag har att alla böjar på kromade vattenrör har oxiderat och blivit kolsvarta, även där inget duschvatten kan komma åt. Kan det vara mangan eller järnoxid/nånting som fyller luften när man duschar och ger sig på den uttöjda galvaniseringen i böjarna? Man ser ingenting på raka rör.

Tack för ett informativt svar förresten.
 
Något liknande den här med kolfilterpatron har jag haft för att få bort järn ur vattnet. Inte det bästa, men billigt.

http://www.jula.se/catalog/bygg-och...are-och-filter/vattenrenare-filterhus-438007/

Jag gjorde inget seriöst test av vattnet då, men missfärgningen av klinker med mera minskade markant med en ny filterpatron, och den räckte ett par månader. Vidare gjorde filtret att jag inte längre behövde rensa duschblandaren från mangan med jämna mellanrum. Efter att jag bytt till ett seriösare filter gjorde jag ett test både med och utan filter. Järn ofiltrerat var 1,28 mg/l.
 
Vi använder sjövatten direkt från en sjö, har vanliga filter som tar skräp, blodiglar och sånt, sen har jag en vanlig filterpatron från Rinkabyrör på kökskranen, tar bort både smak och lukt,sjövattnet smakar som vilket vatten som helst efter det filtret, ja själva patronen sitter i källaren men det är bara till kranen och även diskmaskin, brukar få byta en gång om året kostar 95: spänn, hade den inte varit kopplad till diskmaskin hade den nog varat flera år längre..
 
Du har väldigt höga värden både på järn och mangan. Att du får lukt från offeranoden är att det bildad svavelväte när magnesiumstaven löser sig för att motverka ett agressivt vatten. Oxideringarna på rören talar också för att ditt vatten är aggressivt.
Köp ett enklare pH-test på en poolbutik, spola i ca 10min i kökskranen och mät.

Har du möjlighet att posta hela analysen här?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.