Vi tänker sätta 20W 12V halogenspottar under överskåpen som bänkbelysning. Hur tätt bör de sitta för att man skall få bra ljus?

Till saken hör att jag vill ha mycket ljus när jag jobbar och att vi skall ha dimmer så att det går att sänka om man vill mysa till det.
 
Jag satte 1 spot per dörr, dvs ett 1000mm skåp med två dörrar fick två spottar under, mitt under varje dörr.

Använde 20W också. Blev mycket bra med dimmer så klart...

Vi fick både mysbelysning och köksbelysning. Till saken hör att vi dessutom kaklade upp där det tidigare var en kryddhylla. Sedan satte vi två spottar där. En på varje sida om fläktröret. Totalt 11 spottar på 20W. Blev ljust värre vid full fart.
 
Jag gjorde precis som ovanstående (1 spot/dörr) och det blev kanoon. Både snyggt och mycket bra belysning, dimmer är ett måste för mysbelysningen ;)
 
Det beror väl lite på vad man har för färg på :
-Bänskiva
- Kakel

I vårt fall har vi svart högblankt kök, vita väggar och kolsvart granitskiva.
Jag tänkte först köra med 5 st 20W trianglar på 2,7m skåp men testad mot en blanksvart skiva bara för att se om det räckte innan jag monterade.
Jag tyckte det blev alldels för mörkt så jag uppgraderde med en dostrafo till och nu
blir det istället 8st 20W 24V spottar på 2,7m skåp. Dvs ca 3 dm mellan varje spot.

I skåpen satte vi däremot bara 2 st på ett 90 skåp (liggande) och 1 st på 70skåp (liggande) med vit insida och det blev lagom för den belysningen.

Givetivs är skåpen dimbara men har för tillfället ingen dimmer till bänkbelysningen men det lär nog bli en switchdimmer där med kan jag tänka mig.

Boogieman
 
Sedan jag ställde frågan har köket blivit monterat och vi har använt det en dryg månad. Vi satte 20 W spottar med 40 cm mellanrum, dels över en rostfri diskbänk och dels över en ljus granitskiva (Kashmir white). Väggen har en mellangrå färg (betong - vi har inte hunnit kakla än). Enligt min åsikt är detta på gränsen till för lite arbetsljus, men ändå acceptabelt om man samtidigt har en annan ljuskälla i taket. Vi har dimmer men jag skulle aldrig stå och jobba utan att ha ljuset på för fullt.

Riktigt bra ljus har vi på den bänkyta där det inte är överskåp. Där satte vi en skena med 4 st 35W spottar över ca 200 cm skiva. Det blev genast favoriarbetstplatsen i köket.
 
Det kommer att bli bättre med ljus när du har kaklat, om du inte väljer någon matt grå/svart färg förstås ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.