jag har några innerväggar som är i källaren dom är uppbyggda av gipsskivor och sen sån här rutig strukturtapet som brukar sitta inne i badrumm och målad. frågan är om vad som är best attersätta gipsskivorna med då jag vill ha samma som ytterväggarna som är putsade . tänkte om man kunde putsa direkt på skivorna o vad för puts tex gipsputs kanske. eller man kanske behöver ta ner gipsväggarna o ersätta med nå annat .
 
Dekorspackel är perfekt för detta.
 
ok tack . ska kolla på nätet vart de går att köpas. heter de dekorspackel eller nått annat fint ord
 
Jag har tänkt att putsa mrd Gipsputs från Knauf/danogips från bauhaus 99 kr och putsbanor på samma sätt som Martin Timell gjorde förra veckan
 
Gips i källare....är den isolerad och fuktsäkrad? Källaren alltså?
 
Hej källaren är bra drenerad men inte isolerad. Ytterväggarna är putsade av en firma som använde gipsputs.
vill nu ha innerväggarna i liknande stil. Väggarna är av gips och tapetserade med glasfiberväv.
 
Gipsputs på källarväggar är om jag inte minns fullständigt galet, inte att rekommendera. Gips mot ytterväggar kan medföra en del otrevligheter på sikt. Sa inte firman som utförde jobbet något om det?
 
Redigerat:
Fick offerter från 2 st som sa samma sak . Lättare att använda och går snabbare
 
Ja absolut, det är lättare och går snabbare, men gips i en potentiellt fuktig miljö (tillskjutande markfukt) har en tendens att bli lite tokigt på sikt.
 
Vad är det som kan bli tokigt ? Gips är ju inte organiskt så det borde ju inte kunna mögla, jag har trott att det är pappen på gipsskivor tex som gör att man inte ska använda gips i fuktiga miljöer, men det kanske finns någon annan anledning ?
 
Notera nu att jag inte har någon egen erfarenhet, men här på forumet och på diverse andra sajter har inlägg och artiklar skrivits som pekar på att gipsen kanske inte möglar, men blir brun vid fuktpåverkan. Därutöver vet jag inte vad nästa steg är så att säga, om påverkan tillåts fortsätta. Men att det inte är ett helt optimalt material i källare, det förefaller klarlagt som jag förstår det.
 
Någon som vet vad som händer mer än att den blir brun, bryts den ned, påverkas färg som gips putsen målats med (silikatfärg) eller är det bara "naken" puts som brunfärgas ?
 
Är själv intresserad av det här då jag tidigare avskrivit gips just på grund av rapporter om problem med ev. fukt i källare. Det är ju onekligen ett lätt material att arbeta med. Nu när jag tittat närmare på det hela kan jag inte direkt hitta någon rapport som rekommenderar gipsputs i källare, men inte heller någon som bestämt avråder från detsamma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.