Bob_the_builder
Efter att igår ha genomlidigt ytterligare ett strömavbrott i ca 6h väcktes tanken att köpa en liten UPS för att koppla nätverket till. Det vi pratar om är ADSL-modem, en switch, en trådlös router och en basstn för dect.

I morse mätte jag hur mycket ström mina nätverksprylar drar och landade på ca 140 mA. Då mötte jag "allt" på grendosan, vilket även omfattar ett par grejer jag inte skulle koppla till en UPS, tex min Tellstick net och Sonos bridge. 140 mA ger ju måttliga 35W.

Jag är mycket mer intresserad av lång batteritid än hög kapacitet, men eftersom UPS:ernas verkningsgrader är dåliga vid låg nyttjandegrad skulle jag sannolikt inte tjäna på att köpa en "stor" för att komma åt ett större batteri. Det jag tror att jag är ute efter är alltså en UPS med låg kapacitet (effekt) men med stora batterier. Eller en liten UPS med möjlighet att ansluta externa batterier? Mitt googlande på morgonkvisten slutade mest i irritation över bristen på upplösning i de produktdata som visas upp på nätet. De uttrycks ofta som "20 min för en PC med 17-tumsskärm". Jag vill helst höra amperetimmar och verkningsgrad vid olika effektuttag.

Jag är ute efter en lösning som landar runt tusenlappen. Vad säger forumet?
 
Alla UPS:er jag skruvat isär har haft 7 ah batterier. Beroende på storlek på UPS har det varit 1, 2 eller 4 st. Dessutom skiljer det i batteriernas specade maximala effektuttag. Den jag själv brukar använda vid strömavbrott är en Riello iDialog idg1600. Senast igår använde jag den till AGSL-modem, köksfläkt och lite belysning under kanske tre timmar. Mycket längre tid än så skall man inte vänta sig. Den har två batterier så att den har 24 VDC invändigt.

Lågbudgetvarianten för att få lång tid är att köpa en liten och billig UPS som man öppnar och drar ut kabel ur till externa batterier. Går man på den varianten är det två saker som är bra att tänka på. Det ena är att batterierna ofta inte är galvaniskt åtskilda från nätspänningen. Det innebär att du har 230VAC mot jord på batteripolerna. Skydda dem väl. Det andra är att spänningsomvandlaren kanske inte är dimensionerad för långvarig drift vid märkeffekt. Man bör välja en lite större modell än märkningen antyder för att inte överhetta och förstöra den vid drift.
 
Jag är rädd för att en UPS inte är lösningen för dina behov, förutom att filtrera bort korta sekundlånga strömavbrott och strömspikar.

Senast som jag läste om UPS:er var i JET:s datorhandbok på 90 talet så utvecklingen har säkert gått framåt sen dess. Men hur som helst så är en UPS för datorer inte till för att driva systemet vidare i flera timmar utan den är bara till för att låta användarna spara det som de håller på med och stänga ner burken i lugn och ro. Och till det så räcker 20 minuters driftstid bra, vilket verkar vara i linje med de uppgifter som du hittat på nätet.

Det som du skulle behöva är snarare att samtidigt som UPS:en tar över driften av systemet så startat det automatiskt ett nödkraft aggregat som klarar av att driva systemet under hela strömavbrottet.
 
Bob_the_builder
Peter2400 skrev:
En mindre ups verkar ge ungefär 60min vid 35W.
[länk]
Tack, den där sidan hade jag hittat. Den visar t.o.m. nyttjandegraden i procent, vilken blir bisarrt låg för mina behov (typiskt 5%).
 
Bob_the_builder
Donald-Duck skrev:
Jag är rädd för att en UPS inte är lösningen för dina behov, förutom att filtrera bort korta sekundlånga strömavbrott och strömspikar.
Sekundlånga avbrott stör inte särskilt mycket. ADSL-modemet kopplar upp på ca 60 sekunder och den typen av avbrott är ovanliga här.
Det som du skulle behöva är snarare att samtidigt som UPS:en tar över driften av systemet så startat det automatiskt ett nödkraft aggregat som klarar av att driva systemet under hela strömavbrottet.
Nej, det är inte alls det jag är ute efter. Jag vill kunna ta ut 35 W (eller troligen lite mindre) under (idealt) flera timmar. Inte 350 W under några minuter.
 
Det är sant att en UPS primärt är konstruerad för att ge nödkraft under korta perioder. Det är också sant att stora energimängder är så problematiskt att lagra i batterier att man för detta ändamål brukar använda ett bränsledrivet elverk i stället. Men jag vill ändå hävda att i det här fallet där det som efterfrågas är en så låg effekt som 35 W under 6 timmar är det en utmärkt lösning att använda en UPS och eventuellt externa batterier.

Om vi antar att UPS:en har en egenförbrukning på 10 W och en verkningsgrad på 75% så kommer det hela att dra 35 / 0,75 + 10 = 57W från batteriet. Är det ett bilbatteri på 60 ah så innehåller detta 12 * 60 = 720 Wh. Det skulle för tillämpningen räcka i 720 / 57 = 13 timmar.

Bilbatterier är inte avsedda att djupurladdas varför det troligen kommer att tappa kapacitet efter bara något tiotal cykler. Därför är det ett olämpligt val om man har dagslånga strömavbrott mer än någon handfull gånger om året.
 
  • Gilla
Bob_the_builder
  • Laddar…
Mikael_L
Halvera effektuttaget ur batterierna i Avemo's exempeluträkning, så blir det nog rätt bra.

Som det skrevs, bilbatterierna ska ej djupurladdas, när cellspänningen understiger ca 1,7V börjar batteriet ganska snabbt försämras kemiskt.
Men att ta ut ungefär halva angivna Ah brukar vara helt OK bara det åtföljs av omedelbar uppladdning efteråt.
 
  • Gilla
Bob_the_builder
  • Laddar…
Bob_the_builder
Det är så där jag har räknat, men då återstår frågan om verkningsgraden vid några procents last verkligen blir så "hög" som 75%, eller om den blir låt säga 10%? Vilka UPS:er har färdiga anslutningar för externa batterier? Låter som de hör hemma i ett dyrare segment än jag tänker mig.
 
Bob_the_builder
En fullösning jag funderar på är ett 12V-batteri, en "intelligent" laddare och en 12/230-växelriktare. Den lösningen borde man kunna bygga för ca 1500 med rimlig kvalitet på grejerna?

Även billiga växelriktare kan ju underspänningsskydd, i synnerhet sådana som är avsedda för bilar/båtar.
 
Redigerat:
Jag tror att verkningsgraden för spänningsomvandlingen är hyfsat oberoende av lasten. Problemet är att elektroniken har en egenförbrukning. Om du förbrukar 10W och UPS:en har en egenförbrukning på 10W samt en verkningsgrad på 75% så blir totalverkningsgraden i det driftfallet 10 / (10 + 10 / 0,75) = 43%. Förbrukar du 100 W blir totalverkningsgraden 100 / (10 + 100 / 0,75) = 70%.

Lösningen med laddare, batteri och växelriktare har en inbyggd fälla. En "intelligent" laddare mäter laddströmmen för att avgöra när batteriet är fulladdat. Om du har en kontinuerlig belastning parallellt med batteriet så kommer laddaren aldrig att växla till underhållsladdning. Den höga laddspänningen kommer då att förstöra batteriet snabbt. Lyckas du komma runt den fällan är det inga problem.

Angående djupurladdning så blir det som sagt inte många cykler innan man tappar kapacitet. Det blir då en fråga om hur ofta man har strömavbrott. Har du långa strömavbrott så ofta att antalet djupurladdningscykler kommer att vara dimensionerande bör du givetvis gå upp i kapacitet. Om de långa strömavbrotten bara sker någon gång per år so kommer i stället standbytiden för batterierna att vara dimensionerande. Även batterier som står med underhållsladdning på och aldrig laddas ur kommer att tappa påtagligt i kapacitet på fem år.
 
Man ska inte välja bilbatterier för reservkraft, utan fritidsbatterier.
 
Vad är det för spänning på förbrukarna? Är ju inte så meningsfullt att gå DC-AC-DC och dessutom upp-ned i spänninsnivå för ett fall med så liten förbrukning. En enkel DC_DC och vettig laddning så ökar funktionssannolikhet/tillgänglighet rejält dessutom ekonomiskt och du kan välja kapacitet som du vill.

Lagade själv en APC RS-serie UPS för några veckor sen, ägaren trodde det var dags för batteribyte men det var komponenter i en laddningspumpkoppling för referensspänning till en jämförarkoppling för nätfel som lämnat in. Dessa är ju av ett ansett fabrikat och anses driftsäkra men det är som jag ser det alldeles för komplicerade konstruktioner. En fördel med den serien RS är att batterierna 24 V är isolerade kretsmässigt så en sån är ok och enkelt att utöka med yttre batterier som Avemo beskrev utan faror.
 
Bob_the_builder
Bra synpunkter! När jag funderar mer på detta inser jag att jag eg inte har något krav på sömlös övergång. Det skulle innebära att jag mycket väl kan flytta en grenkontakt från nät till växelriktare vid strömavbrott. Då kan batteriet stå på underhållsladdning utan last (bortsett från växelriktarens effekt).
 
Bob_the_builder
GK100 skrev:
Vad är det för spänning på förbrukarna? Är ju inte så meningsfullt att gå DC-AC-DC och dessutom upp-ned i spänninsnivå för ett fall med så liten förbrukning. En enkel DC_DC och vettig laddning så ökar funktionssannolikhet/tillgänglighet rejält dessutom ekonomiskt och du kan välja kapacitet som du vill.
Jag har fastnat för ac-dc-ac-(dc) av det enkla skälet att min router har inbyggd trafo. Å andra sidan så kan jag med lösningen "manuell omkoppling vid nätbortfall" sätta dit en reservrouter. Minsta "nödvändiga" funktion skulle vara ADSL, router och DECT. Både ADSL och min gamla reservrouter går på 12V och DECT-basstn på 9,6 V. Den kanske skulle klara 12V så jag slipper DC-DC också..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.