Vad är lämplig tank till en baxi 30kw?
Är det någon som har en en sån och hur stor tank?
Vad klara en sån panna på ett ilägg+
 
Du borde ha minst 1000 liter. Ett fullt ilägg värmer ca 750 liter till 90 grader.
 
Menar du Innova 30? Den värmer ca 2,3 m3 på ett ilägg. Under 3 m3 är bara dummheter, och köp en tank istället för flera småburkar.
 
Matss skrev:
Menar du Innova 30? Den värmer ca 2,3 m3 på ett ilägg. Under 3 m3 är bara dummheter, och köp en tank istället för flera småburkar.
Ja en innova 30 menar jag.
Hade tänkt mig 3 m3
 
2,3 m3 på ett ilägg? Låter väldigt mycket med tanke på bara 135 liter vedinkast.
 
135 * 18
 
kör med minst 3m3, då har du även en Svanenmärkt anläggning :)
 
Matss skrev:
135 * 18
Vad är 18?
 
Svanens faktor för att få minsta tankvolym vid en given vedvolym
 
Matss skrev:
Svanens faktor för att få minsta tankvolym vid en given vedvolym
Svanens? tell me..
 
Jag har 2000L till min innova 30 och kan inte lägga i fullt med björkved.
Måste anpassa eldningen mycket efter tanktemp. Tankarna lär vara under 40 grader och värme måste ut till huset

Ta så stor tank du får plats med.Välj sedan en lämplig panna till volymen

Jag hade gärna haft 4000L
 
Har iofs en Innova 50 men skulle gärna ha mer än dom 5000 liter jag har nu. Så ta i och ta sen i lite till så blir det bra! Om plats finns vill säga.
 
Netzel skrev:
Har iofs en Innova 50 men skulle gärna ha mer än dom 5000 liter jag har nu. Så ta i och ta sen i lite till så blir det bra! Om plats finns vill säga.
Hur mycket måste du elda för att värma upp tankarna?
och från vilka grader börjar du elda?
 
Börjar elda när toppen är runt 50 grader. då ligger botten på runt 25 kanske. När de va som kallast i vinter så behövdes de 2 fulla ilägg nästan för att få tanken drygt 90 rätt igenom. Bör gå att få ner detta då veden inte va riktigt torr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.