Jag har läst en del om snöslungor här på forumet och har blivit lite klokare. Ändå har jag en del frågor/funderingar...
Jag bor i västerbottens inland och jag har ca 450kvadrat som ska snöröjas. Snöröjningsytan ser ut som i bilden nedan.
Snöskottningsområde.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gråa området är plant men resten av ytan har en lutning på ca 9 grader. Det är en rejäl uppförsbacke som börjar i den övre delen av bilden.
Som jag förstått så behöver jag en slunga på minst 8hk och en som kastar/spottar snön så pass långt att det hamnar utanför snöröjningsområdet.

Vilken slagsdrivning passar mina förhållanden bäst? Är det vanliga hjul, hjul med kedjor eller drivband?

Då mina axlar och armar samt min nacke ogillar fysisk belastning så måste snöslungan vara en sådan som belastar dessa partier så lite som möjligt. Snöslungan ska alltså vara lättkörd.

Ett plus är även om den inte är alldeles för dyr att köpa.

Har ni några tips på snöslungor som skulle passa mina förhållanden?
 
  • snöröjning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill du ha lite belastning så skulle jag valt bandriven och tvåstegs men du hamnar nog på cirka 20.000:- då.
 
huggan skrev:
Vill du ha lite belastning så skulle jag valt bandriven och tvåstegs men du hamnar nog på cirka 20.000:- då.
Har du några erfarenheter av någon modell med dessa egenskaper som du skulle kunna rekommendera?
 
Banddriven har riktigt bra grepp, men jag lovar att en rejäl hjuldriven slunga också har bra grepp även i backe. Skulle du ha problem med att slungan slirar är det bara att langa på snökedjor.
Jag har en stor hjuldriven och när jag köpte den dealade jag med kedjor, men de hänger oanvända i boden, trors röjning i backar och ibland väldigt djup snö.
Har kört mycket snöslunga i mina dagar, och grejen är att om det börjar slira är det i alla fall jag varit med om att man har för bråttom, dvs för hög fart i för hög snö = växla ner en kugge så slungan hinner med att krossa och kasta snön.

Är du risig i ryggen precis som jag så rekommenderar jag en slunga där du kan driva hjulen individuellt, då blir svängarna betydligt lättare.

Jag var inne på att hänga på slunga på min åkklippare då ibland har jag väldigt ont i ryggen men jag lider inte av att köra min "vanliga" slunga även om jag har väldigt ont i ryggen ibland.
Nu har jag blad på min åkklippare, så faller det lagom med snö tar jag åkklipparen, men har det ramlat mycket snö blir det slungan, och inga problem för min del.
 
Mitt tips är att hyra in någon dom skottar åt dig om du har ont och budgeten är låg. 450m2 lär ju ta en stund att röja med slunga och du vill ha en stor, bred och stark en.. Vilket kostar en hel del.
 
bobas skrev:
Mitt tips är att hyra in någon dom skottar åt dig om du har ont och budgeten är låg. 450m2 lär ju ta en stund att röja med slunga och du vill ha en stor, bred och stark en.. Vilket kostar en hel del.
Jo, jag har funderat på det. Hur länge håller en snöslunga?
 
Sorselebo skrev:
Jo, jag har funderat på det. Hur länge håller en snöslunga?
Hur långt är ett snöre? Det beror på allt möjligt..hur mycket skrot du kör på, hur mycket du våldar, om du sköter servicen och vilken kvalité den är av.. Det finns folk som kört sina slungor i 30 år och de som kört sönder sina på ett par få år.

Dock så går alla snöslungor sönder då och då. De lever ett väldigt hårt liv. Jag skulle gissa att de billigare oftare får allvarligare skador som är dyra att reparera medans de dyrare slungorna mest behöver normal service av slitagedelar.

Det vanligaste är brytpinnarna och de kostar några kronor och du byter dem på några minuter (den tiden det tar att hämta den nya skruven och verktyg).

Om du köper en slunga så rekommenderar jag att du köper en utan elektrisk styrning av utkastarröret. Så lite bling som möjligt ;)
 
Jag köpte en plog till 4hjulingen, kanske inte någon billig lösning om man inte har en 4-hjuling sedan tidigare. För mig som redan har en tycker jag att det blev en bra lösning. Speciellt om du som jag inte vill belasta armarna i onödan!
 
bobas skrev:
Hur långt är ett snöre? Det beror på allt möjligt..hur mycket skrot du kör på, hur mycket du våldar, om du sköter servicen och vilken kvalité den är av.. Det finns folk som kört sina slungor i 30 år och de som kört sönder sina på ett par få år.

Dock så går alla snöslungor sönder då och då. De lever ett väldigt hårt liv. Jag skulle gissa att de billigare oftare får allvarligare skador som är dyra att reparera medans de dyrare slungorna mest behöver normal service av slitagedelar.

Det vanligaste är brytpinnarna och de kostar några kronor och du byter dem på några minuter (den tiden det tar att hämta den nya skruven och verktyg).

Om du köper en slunga så rekommenderar jag att du köper en utan elektrisk styrning av utkastarröret. Så lite bling som möjligt ;)
Tack för tipset. Jag har en granne som har skottat gården en gång. Han tog en hundring för det. Just nu så är traktorn sönder, sedan så startar han inte traktorn när det är kallt.
Jag bor så pass avsides så det är 5km till nästa granne som har en traktor och jag vet inte om han är villig att ploga och om han skulle göra det så kommer jag nog inte undan med en hundring per plognings tillfälle.

Så jag måste skaffa en slunga...

Jag har läst en del i forumen och jag har för mig(jag kan minnas helt fel också. Jag ber om ursäkt om så är fallet.) att ni har en Ariens och att du bor i Lule.
Hur har den fungerat nu när ni har fått lite blötsnö?
 
En slunga kommer att krävva lite armkraft för att styras på plats.

Plog till fyrhjuling har nackedelen att den inte kan lyfta snön utan enbart knuffa. Beroende på hur tomten ser ut så kan det vara ett problem.

Jag skulle säga minst 10 HK och dessutom rekommenderas handtagsvärme om du kan få det
 
Mats skrev:
En slunga kommer att krävva lite armkraft för att styras på plats.

Plog till fyrhjuling har nackedelen att den inte kan lyfta snön utan enbart knuffa. Beroende på hur tomten ser ut så kan det vara ett problem.

Jag skulle säga minst 10 HK och dessutom rekommenderas handtagsvärme om du kan få det

Tack för tipsen.
Jag hoppas ändå att snöslungan kräver mindre armkraft än nuvarande metod(snösläde), som ser till att det är sängläge dagen efter snöröjningen.

Jag har inte någon fyrhjuling och har inga planer på att skaffa en heller. Sen är det som du skrev om problemet att den inte kan lyfta snön och jag måste verkligen lyfta snön då tomten är som den är. Jag kan i princip bara köra ut snön via påfarten och sedan tippa den på andra sidan av landsvägen. Med en slunga så skulle jag kunna blåsa ut snön i skogen.
 
Sorselebo skrev:
Jag har läst en del i forumen och jag har för mig(jag kan minnas helt fel också. Jag ber om ursäkt om så är fallet.) att ni har en Ariens och att du bor i Lule.
Hur har den fungerat nu när ni har fått lite blötsnö?
Jo jag bor i Luleå och min Ariens platinum 24 (8hk) funkade utmärkt. Dock skulle jag inte vilja ha ett större intag utan att ha fler hästkrafter. Skulle jag haft så stort som dig hade jag köpt den största jag hittat..
 
Med tanke på att du har problem med nacke osv skulle jag nog inte köpa en allt för bred. Bättre att gå någon extra gång då ist för att brottas med en stor slunga.
 
Nu har jag blivit något klokare när det gäller snöslungor och har valt ut några lämpliga objekt med de kunskaper jag fått. Då jag aldrig ens har kört en snöslunga eller sett några av de tänkta objekten så tänkte jag höra med er om ni har några tankar kring dem.

Slungan ska alltså klara en yta på 450kvadrat varav ca 70% lutar ca 9grader samtidigt som den ska vara skonsam mot dess förare då denna inte klarar av hög fysisk belastning i armar, axlar och nacke.

Tänkta objekten är:

- Husqvarna ST 268EP eller ST 276EP

- Toro 1128 OXE

- Ariens ST28 Deluxe eller ST30 Deluxe eller ST28 Pro

Vilken slunga av dessa tycker ni erbjuder mest valuta för pengarna?

Vilken av dessa modeller tycker ni passar mina förhållanden bäst?
 
Jag tycker Toro verkar bra men jag gillar inte tanken med plast på en snöslunga så för mig föll de bort.

Husqvarna vet jag inte mycket om men de ligger inte på plus pga allt strul koncernen och dotterbolag haft med andra branscher så som vitvaror. De som gör dessa prylar är väl iofs inte samma som gör snöslungor men jag är snabb på att döma och litar därför inte på dem..

Andra tillverkare så som Snapper,stiga,simplicity mfl föll bort pga småsaker som elektrisk styrning och plast..

Då var det bara Ariens kvar och de är ju inte billiga i Sverige så jag importerade.

Annars hade jag nog köpt Toro trots plasten.. Och hade jag kunnat motivera priset för en Honda hade det blivit en sådan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.